Sorulara Dön
Aşağı kuark , Yukarı kuark ve tılsım kuark , tuhaf kuark bunlar birbirinin zıttı mıdır? Ve biz niye bunlara bu isimleri verdik, zıt oldukları için mi?
Elif Erdoğan
Elif Erdoğan bilim sever

Merhaba..

Evrendeki “tanıdığımız madde”nin %99’dan fazlası, atom çekirdeklerini oluşturan proton ve nötronlardan yapılı. Bu çekirdek parçalarıysa basit anlatımla kuark denen temel parçacıkların iki çeşidinden oluşuyor. Kuarkların maddenin temel yapı taşları olduğu, 1968 yılında keşfedilmişti. Doğada kuarkların 6 türü ya da fizik diliyle “çeşnisi”, bir de bunların antimadde karşılıkları olan antikuarklar bulunuyor.

Kuarkın türü özelliğini de belirler.+(2/3)e+(2/3)e+(2/3)e yüklü kuarklar yukarı kuark, −(1/3)e-(1/3)e−(1/3)e yüklü kuarklar ise aşağı kuark olarak adlandırılır. Zayıf negatif/pozitifliğe, zayıf izospinlere göre 3 nesil kuark vardır: İlk nesil kuarklar yukarı ve aşağı kuarklar, ikinci nesil kuarkalar tılsım ve acayip kuarklar, üçüncü nesil kuarklar ise alt ve üst kuarklardır.

Bu Reklamı Kapat

6 tane kuark türü vardır:

-yukarı (İng: "up"),

-aşağı (İng: "down"),

-tılsım (İng: "charm"),

-acayip (İng: "strange")

-üst (İng: "top")

-alt (İng: "bottom"

Bunların en hafifleri olan ve proton ve nötronların içinde birbirlerine bağlı olarak bulunanları “yukarı” ve “aşağı” diye adlandırılan çeşniler. Protonlar, iki yukarı, bir de aşağı kuarktan oluşurken, nötronlarda durum tersi: iki aşağı ve bir yukarı kuarktan oluşuyorlar.

Aşağıya konuyla ilgili ayrıntılı bir kaç kaynak bıraktım