Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Antartika kıtasında bitki ve hayvan fosillerinin bulunması nasıl açıklanabilir?

Anonim 2
4,446 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Harika soru! Antarktika şu anda aşırı kurak ve tamamen buzlarla kaplı bir kıta olsa da, bu her zaman böyle değildi. Günümüzden 335 milyon yıl kadar öncesi ile 175 milyon yıl öncesi arasında, Dünya üzerindeki bütün karalar tek bir süperkıta olarak birleşikti. Bu kıtanın ismi Pangea (okunuşu: Panceya). Bu süperkıtanın büyük bir kısmı Dünya'nın Güney Yarıküresinde'ydi. Bir nevi devasa bir ada olan bu kıtanın etrafı Panthalassa Okyanusu adı verilen süper bir okyanus ile sarılıydı. Burada "süper" dememizin nedeni bugünkülere göre aşırı büyük alan kaplıyor olması, hepsi bu. Pangea'da kıta dağılımı şöyleydi:

Antarktika da bu süperkıtanın bir parçasıydı ve buzlarla kaplı değildi. Dolayısıyla bu dönemde yaşamış olan bitkiler, mantarlar, hayvanlar, vb. canlılar Antarktika'da da sorunsuz bir şekilde yaşıyordu. Antarktika toprakları üzerinde yaşadılar, öldüler ve fosilleştiler.

175 milyon yıl önce Pangea parçalanmaya ve bugünkü kıtalara ayrılmaya başladı. Antarktika bu süreçte Güney Kutbu'na doğru kayarak, çok daha soğuk olan "Antarktik Çemberi" içine girdi. Bu nedenle yüzeyi donmaya, kuraklaşmaya ve yaşama elverişsiz bir hale gelmeye başladı. Ancak yüzeyindeki fosiller halen korunuyordu.

Günümüzde araştırmacılar (hatta Türkiye'deki araştırmacılar da) Antarktika'ya giderek buralarda kazılar ve incelemeler yapmaktalar. Bu sayede hem iklim değişikliğinin gidişatını tespit edebiliyoruz; hem de on milyonlarca yıl önce yaşamış türlerden fosiller elde edebiliyoruz. Hatta bu fosillerin bir kısmının aynısı veya çok benzerlerini, Antarktika'nın eskiden Pangea'nın bir parçası iken komşu olduğu Hindistan ve Avustralya topraklarında da bulabiliyoruz. Çünkü bu topraklar bir bütündü. Hayvan ve bitki türleri, sonradan apayrı kıtalara bölünecek olan bu topraklar üzerinde özgürce yayılabiliyorlardı.

3,913 görüntülenme
Teşekkür (1)

“Karanlığa lanet okumaktansa bir mum yak... Çünkü karanlığı yalnızca bilimle fethedebiliriz!”