Sinekkuşunun Uçuşunun Nefes Kesen Ağır Çekim Simülasyonları

Yazar Fiona Macdonald Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
1,614 Okunma Sayısı
Notlarım

Araştırmacılar sinekkuşu uçuşunun nefes kesici güzellikteki canlandırmalarını oluşturdular ve sinek kuşlarının kuşlar gibi değil de, daha ziyade böcekler gibi hareket ettiklerini gördüler. Aşağıdan, bu harika canlandırmayı izleyebilirsiniz:

Sinekkuşları çevik olmalarıyla ünlüdür, bir sonraki beslenme noktasina firlamadan önce kanatlarını öyle hızlı hareket ettirirler ki, yüzüyor gibi görünerek havada asılı kalırlar. Aslında, bizim yavaş insan beyinlerimizin kanatlarının nasıl çalıştığını tam olarak asla çözemediği kuşlar, çok hızlıdır. Fakat şimdi, ABD'den bir grup makina mühendisi, bugüne kadarki en detaylı sinekkuşu uçuşu canlandırmalarını oluşturmayı başardı ve aslında diğer kuşlardan çok böcekler gibi hareket ettiklerini ortaya çıkardı. Sonuçlar, fotoğrafta ve yukarıdaki videoda görüldüğü üzere, büyüleyici olduğu kadar nefes kesici de...

Vanderbilt Üniversitesi ve Chapel Hill'deki North Carolina Üniversitesinden oluşan takım, zehirsiz boyadan dokuz adet işaretleyiciyi, yapay bir çiçeğin etrafında gezen kırmızı boğazlı bir dişi sinekkuşunun kanatlarına yerleştirerek kuşların kanat hareketlerini takip etmeyi başardı. Daha sonra saniyede 1000 karede çalışan dört kamera kullanarak kuşun hareketini kaydettiler. Bu veriyi işlemek için süperbilgisayarlar kullanan mühendisler, sinekkuşlarının havada durmasına yardım eden kanatlarının etrafındaki havanın hareket ediş şeklinin dinamik akışkan modelini ve benzerini oluşturdular.

Takımın Journal of the Royal Society Interface dergisinde yayınlanan sonuçları, sinekkuşlarının kanatları üzerinde olağanüstü kontrolleri olduğunu gösterdi. Ve daha geniş kuşlarına aksine, uçuşlarındaki kilit nokta kanat çırpışlarındaki üst vuruşun şiddeti... Bu, böceklerin kullandığı taktik ile aynı ve havada durmalarına izin veren anahtar nokta.

Daha geniş kuşlar uçarken, bütün çabalarını aşağı kanat çırpışlarına veriyorlar, ve sonra kanatlarını çeviriyorlar, bu yüzden onları geri hareket ettirdiklerinde neredeyse hiç güç kullanmıyorlar. Bu onları yukarı kaldırıyor ve havada durmalarına yardımcı oluyor. Kyle Hill'in The Nerdist'te açıkladığına göre, sinekkuşu örneği biraz daha karmaşık:

Havada durabilmeyi sağlamak için bir sinekkuşu önce kanadını bileğinin altından eğer (evet, kuşların bilekleri vardır) ve havada binlerce girdap oluşturan bir altvuruşu tamamlar. Bu hava boşluğu kanadın altında alçak bir basınç alanı oluşturur. Etrafını saran hava, basıncı eşitlemek için hızla aktığı zaman, kaldırma kuvveti oluşturur. Fakat sinekkuşunun havada durmasının sırrı kanatlarının üstvuruşundadır. Kanatlarını geriye doğru hareket ettirdiği zaman, sinekkuşu kanatlarını tekrar, fakat ters yönde, sanki başka bir altvuruşmuş gibi eğer. Üstvuruşlar da kuşların havada kalmasına neden olan kaldırma kuvvetini oluşturur. Şaşırtıcı olan ise sinekkuşlarının üstvuruşlarını altvuruşları gibi etkili yapmayı başarmasıdır; bu döngüyü uzun zaman dönemleri boyunca devam ettirebildikleri anlamına gelir.

Araştırma sadece güzel ve büyüleyici değil, aynı zamanda iş uçak tasarımına geldiği zaman mühendislere doğayı yakalamayı deneme imkanı da sağlayabilir: şu anda uçan araçlarımız böcekler ve kuşların harcadığından çok daha fazla enerji harcıyor. Belki küçük sinekkuşunun taktiğini kopyalayarak insanlık daha önce hiç olmadığı kadar ileri uçma imkanı bulabilir.

1. Çeviri Kaynağı: ScienceAlert | Arşiv Bağlantısı