Gece Modu

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Paleontologlar, en büyük crocodyliformun bulunduğunu açıkladı. Fakat medyanın koyduğu başlıkları birazcık süzerek bilimselleştirmemiz gerekirse, bulunan bu türün "en büyük açık deniz" türü olduğunu belirtmek isteriz. En büyük crocodyliform, tatlı suda yaşayan Sarcosuchus imperator'dur.

Federico Fanti ve takımı Cretaceous Research dergisinde ismi Machimosaurus rex olduğu açıklanan bu türü tanıttı. Tunus'ta basicranial (kafatasının boydan boya) uzunluğu 155 cm'yi geçen bir fosil örneği ile keşfedildi. Yetişkin bir Machimosaurus rex'in 10 metreye yakın uzunluğu ve 3 tona yakın ağırlığı olduğu hesaplandı. İçerisinde bulunduğu kayalardan örnek alınarak türün 120 milyon yıllık olduğu anlaşıldı. Yani Erken Kretase Devri'ne denk geliyor. Yapılan filogenetik analizler sonucu M.rex'in M.buffetauti'ye, M. hugii ve M. mosae'den daha yakın olduğu da belirtildi. Aynı zamanda kendi cinsleri arasında en çok hayatta kalmayı başarandır.

Machimosaurus teleosaurid ailesindendir ve thalattosuchia alttakımındandır. Bunlar denizde yaşamaya uyum sağlamış timsah benzeri canlılardır. M.rex ise sahip olduğumuz fosil belgeleri arasında bu ailenin ve alttakımın en büyüğüdür! Dişleri bodur, yuvarlak ve kısadır. Bu da canlının balıklardan deniz kaplumbağalarına kadar geniş bir besin yelpazesi olduğunu gösterir. Aynı zamanda bir pusu avcısı da olması bekleniyor. Resifte deniz kaplumbağalarının yanında daha büyük türleri de beklediği düşünülüyor. Cetiosauriscus adında bir sauropodun uyluk kemiğinde (femur) fosilinde bulunan diş izlerinin Machimosaurus hugii adında bir başka türe ait olduğu tespit edilmişti. Yani bu cinsler, sadece açık denizlerde değil, resiflerde pusuya da yatıyorlardı.

Kafa anatomisini incelediğimizde diğer türlerden belirgin hatlarla ayrıldığını görüyoruz. Paralel longitudinal (uzunlamasına) çıkıntılara sahip, fossa orbita (göz çukuru) eliptik, interorbital kısım dar, yuvarlak maxilla çukurları, dorsal (sırt) osteoderm'leri eliptik ve köşesiz.

Bilim insanları bir süredir Jura Devri'nin sonunda kitlesel bir yok oluşun olup olmadığını tartışıyorlar. İşte Machimosaurus da eğer varsa, bu kitlesel yok oluşta soylarının tükenmesi gerektiği düşünülen canlılardan. Belki de bu kitlesel yok oluş spontan değil de daha çok kronik bir yapıda lokal biyolojik krizler şeklinde süregelmişti...

1. Nova Taxa
  2. NatGeo

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/10/2019 18:14:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4141

“Ne yazık ki, kemiklerin aksine, davranışlar fosilleşmemektedir.”
Richard Leakey