Evrim Ağacı

Sima İnsanları'na Ait Olan 400.000 Yıllık İnsan DNA'sı Dizilendi!

Tavsiye Makale

Bu yazı, IFLS isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İspanya'da keşfedilen yeni bir insan fosilinden 400.000 yıllık bir mitokondriyal DNA (mtDNA) çıkarıldı! DNA üzerinde yapılan analizler, keşfedilen bu yeni insan türünün Denisovalılara yakın olduğunu ortaya koydu. Denisovalılar da, soyu tükenmiş olan bir insan türü ve Neandertaller ile Modern İnsanlar'ın (bizlerin) çiftleşmesi sonucu evrimleştiği düşünülüyor.

Araştırmanın sonuçları Nature dergisinde yayımlandı. Araştırmayı yürütenler ise Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü Evrimsel Genetik Bölümü'nden Matthias Meyer ve arkadaşları.

Sima de los Huesos, İspanya'da bulunan bir fosil mağarası. Son 20 yıldır bu mağaradan fosil çıkarılıyor ve araştırmalar yürütülüyor. Bugüne kadar bu mağaradan 30 civarında fosil çıkarıldı ve her birinin 300.000 yıl öncesine ait olduğu gösterildi. Bu diğer fosiller, Homo sapiens ve Homo neanderthalensis türlerinin ortak atası olduğu düşünülen Homo heidelbergensis türüne aitti.

Bu bölgeden çıkarılan fosiller, popüler olarak Sima İnsanları olarak biliniyor. Gen dizileme teknolojileri sayesinde, bu antik kuzenlerimizden mitokondriyal bir genom elde etmeyi başardık.

Çıkarılan DNA yaklaşık 400.000 yıl öncesine ait bir femur kemiğinden elde edildi. DNA'yı çıkaran İspanyol araştırmacılardan bu kimyasalları devralan Alman ekip, hasar görmüş mtDNA'yı modern teknikler kullanarak tamamladı. Elde edilen sonuçlar hem şaşırtıcıydı, hem de insan evrimine ait birçok önemli bilgi verdi. İlk olarak bu genomun, keşfedilen en eski insan genomlarından biri olduğu tespit edildi. Bu da oldukça ilgi çekici, çünkü normalde kemikler içerisindeki mtDNA, soğuk şartlarda pek fazla dayanamamaktadır.

Sima'dan çıkarılan kemikler kısmen Neandertal kemiklerine benzemekteydi; ancak mtDNA analizleri, Denisova İnsanı'na daha yakın olduklarını gösterdi. Bu da, bu grupların evrimsel geçmişiyle ilgili yeni soruların doğmasına neden oldu. Sima'dan çıkarılan fosiller, Neandertaller ve Denisovalıların atası olabilir. Bir diğer opsiyonsa, bu yeni fosillerin, yeni bir türe ait olduğu...

Bu mtDNA üzerinde yapılan araştırma, yeni analizlerin de önünü açıyor. Sima'dan çıkarılacak yeni fosiller, çekirdek DNA'sının bile elde edilmesini sağlayabilir. Bu da, soyu tükenmiş bir insan popülasyonuna dair yepyeni bilgiler edinmemizi sağlayabilir.

Görselde, yapılan evrimsel analize göre Sima İnsanları'nın yeri gösteriliyor (en üstteki dal). Görülebileceği gibi Sima İnsanları, Denisova İnsanlarına yakın akrabadırlar.

1. Çeviri Kaynağı: IFLS | Arşiv Bağlantısı
  • M. Meyer, et al. (2014). A Mitochondrial Genome Sequence Of A Hominin From Sima De Los Huesos. Nature, sf: 403-406. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 16:32:48 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1756

“Bilim hikaye anlatmaktan çok da farklı değildir. Hatta bilim, bir çeşit hikaye anlatıcılığıdır. Fakat bu alandaki hikayeler, gerçek dünyaya ve o dünyaya ait gözlemlerimize dayanır.”
Sean Carroll