Siğilli Kurbağaya Dokunmak, Deride Siğile Neden Olur mu?

Gece Modu

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

Siğilli Kurbağaya Dokunursan Siğil Çıkar!

Siğil, İnsan Papillomavirüsü (HPV) kaynaklı bir deri lezyonudur. Bugüne kadar insanlara siğil bulaştırabilen hiçbir amfibi türü (dolayısıyla da hiçbir kurbağa türü) tespit edilememiştir.

Kurbağaların üzerinde siğil benzeri deri kabarcıklarını gören insanlar, onların "siğil" gibi bulaşıcı olduğunu düşünmüşlerdir. Halbuki kurbağalardaki o "çıkıntılar" siğil değil, kurbağanın kendi fonksiyonlarını sürdürebilmesi için evrimleşmiş salgı bezleridir. Amfibilerin vücutlarından salgıl

Siğil (İng: wart) adı verilen dermatolojik lezyonlar, Papillomaviridae ailesinde sınıflanan, insan türüne uyum sağlamış insan papillomavirüs (HPV) adındaki DNA virüslerinden kaynaklanır. Deride oluşturdukları lezyonlara tıp literatüründe "papillom" adı verilir. İnsanlara bulaşan cinsler Alphapapillomavirus, Betapapillomavirus, Gammapapillomavirus, Mupapillomavirus ve Nupapillomavirus olmak üzere 5 tanedir. Yaklaşık 170'ten fazla papillomavirüs genetik olarak dizilenmiştir. 200 tür ise sırada beklemektedir.

Virüs, bazal tabakadaki deri hücrelerini ve vajinanın iç yüzü gibi bazı mukozaları enfekte edebilir. Çoğunlukla deride bulunan olgunlaşmamış keratinositlerin içerisine girer, böylece keratinosit farklılaşmasını bozarak kabarıklıklar meydana getirir. Ölümcül değillerdir. Ancak insan dişilerinde rahim ağzına yerleşirse serviks (rahim ağzı) kanseri yapma riski olduğu için PAP-Smear yöntemi ile test edilmelidir. Özellikle HPV-16 ve HPV-18 suşunun kötü huylu neoplazilere (kanser) sebep olabilme riskinin fazla olduğu bilinir.

HPV enfeksiyonu nedeniyle serviks kanseri gelişmesini önlemek amacıyla birçok aşı geliştirilmiştir. Çünkü virüslerin reseptörleri üzerinde evrimleştikleri konağa uyum sağlamışlardır. Bu yüzden diğer hayvanların papillomavirüsleri, insanları enfekte edemez. İnsan papilloma virüsleri de bütün yüzeylerde bulunabilir.

Dediğimiz gibi, kurbağaların üzerinde siğil benzeri deri kabarcıklarını gören insanlar, onların "siğil" gibi bulaşıcı olduğunu düşünmüşlerdir. Halbuki kurbağalardaki o "çıkıntılar" siğil değil, kurbağanın kendi fonksiyonlarını sürdürebilmesi için evrimleşmiş salgı bezleridir. Amfibilerin vücutlarından salgılanan bazı kimyasallar vücudunuzu irrite edebilecek olsa da (hatta bazı amfibiler -öldürücü düzeylere varabilen şekilde- zehirli olsa da), bu kimyasalların hiçbiri siğile neden olamaz.

Sonuç olarak Bufo bufo türü siğilli kurbağa dahil olmak üzere herhangi bir hayvan ile ilişkili değildir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 01/04/2020 18:36:03 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8398

“Esasında hayatta iki şey vardır: bilim ve şahsi düşünceler. İlki bilgiye yol açar, ikincisi cehalete.”
Hipokrat