Şehirlerde Biyolojik Saat Daha Hızlı Çalışıyor!

Yazar BBC Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
1,039 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 7 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Almanya'nın Münih şehrinde kırda ve şehirde yaşayan karatavukların sirkadiyen ritmleri arasında farklılıklar bulundu. Yeni bir araştırma, şehir yaşamının insanlar ve hayvanlardaki biyolojik saat üzerinde büyük etkileri olduğunu gösteriyor.

Araştırmacılar Güney Almanya'daki karatavukların sarkadiyen ritimlerini (24 saatlik biyolojik aktivite döngülerini) ölçtü. Alman ve İskoç araştırmacılar, şehirde yaşayan kuşların ormandakilere göre daha erken kalktığını ve daha az dinlendiğini buldu. Araştırma ekibinin bulguları, farklılıkların mikroevrimin bir sonucu olabileceği ihtimalini yükseltti.

Glasgow Üniversitesi ve Max Planck Ornitoloji Enstitüsü'nün yürüttüğü çalışma The Journal Proceedings of the Royal Society B dergisinde yayımlandı. Belirli sayıda yetişkin erkek Avrupa Karatavuğu, Münih'te kırsal kesimdeki bir ormanda yakalandı.

Büyük Farklılık

Her kuşa tekrar yakalanmadan önce 10 gün boyunca taşıyacakları, tabiattaki günlük aktivitelerini gösterecek olan hafif birer radyo vericisi bağlandı. Daha sonra, ışık geçirmez ve ses yalıtımlı odalarda tutularak sirkadyen ritmleri sabit koşullar altında ölçüldü. Test, kuşların doğaya yeniden salınmasıyla sona erdi. Glasgow Üniversitesi Biyoçeşitlilik Enstitüsü, Hayvan Sağlığı ve Karşılaştırmalı Tıp Bölümü'nden Dr. Barbara Helm şöyle anlatıyor:

Şehir kuşlarının ormandaki akranlarına göre ritmlerinde önemli ölçüde farklılık bulduk. Ormandaki akranları gün doğumuyla uyanırken, şehir kuşları günlük aktivitelerine en az 30 dakika daha erken başlıyorlar. Şehir kuşları aynı zamanda günlerini 8 dakika daha geç bitiriyorlar,bunun anlamı her günü ortalama 40 dakika daha uzun yaşıyorlar.

Dr. Helm'in söylediğine göre ‘’sabit laboratuvar koşulları altında’’ ölçülen şehir kuşlarının ritmleri açıkça değişmiş. Şöyle anlatıyor:

Görünüşe göre farklı olmak şehir hayatının zorluklarını yendi.Şehirde yaşayan kuşların özellikle de iş bölgesinde olanların saatleri daha az kalıcı.

Ekibin söylediğine göre araştırma şehirlerin, insan ve hayvanların iç saatlerine çok derin bir etki yaptığına dair gittikçe yaygınlaşan bir fikir birliği oluşturdu.

Bağlantılı Hastalıklar

Bu değişikliklerin ileri sağlık problemlerine sebep olabileceği veya şehir alanlarına adapte olabilmek için daha iyi koşullar oluşturabileceğini tespit edebilmek için daha ileri araştırmalar gerektirdiği söyleniyor. Dr. Helm şöyle diyor:

Önceki araştırmalar diğer araştırmacılar tarafından üstlenildi. Bu araştırmacılar araştırma ile insanlarda bozulmuş uyku düzeni,obezite ve bazı kanser türleri arasında güçlü bağlantılar olduğunu öneriyorlardı. Çalışmamız insanlarla aynı habitattaki bir vahşi hayvan türünde ilk defa iç saat farklılıkları olabileceğini gösterdi. Karatavukların ve diğer hayvanların biyolojik ritmlerini şehirlerimizde sıkça bulunan şekline modifiye etmelerinin bedellerini ve zararlarını bulmaya istekliyiz.Bu bize kentsel yaşamın zorluklarını anlayabilmek ve başa çıkabilmek için yardımcı olabilir.

Araştırmacılar biyolojik ritm farklılıklarının,yapay ışıklandırma ve yüksek ses seviyesi gibi kentsel fenomenlere mikroevrimin verdiği bir cevap olması ihtimalini yükseltti.

1. Çeviri Kaynağı: BBC | Arşiv Bağlantısı