Sarı Humma Sivrisinekleri, Aynı Pestisit ile Farklı Şekillerde Mücadele Edebilecek Şekilde Evrimleşiyorlar!

Aedes aegypti

Sarı humma sivrisineği (bilimsel adıyla Aedes aegypti) henüz tedavi edilemeyen birden fazla virüsü insanlar arasında yayar ve öncelikle permetrin adı verilen bir pestisit (böcek ilacı) kullanılarak kontrol edilir. Ancak birçok sivrisinek, pestisitlere karşı direnç geliştirecek şekilde evrimleşmektedir. Colorado Eyalet Üniversitesi'nden Karla Saavedra-Rodriguez ve meslektaşları tarafından PLOS Genetics dergisinde yayınlanan yeni bir çalışma, hastalık salgınlarını kontrol etme yeteneğimizi tehdit eden farklı permetrin direnç stratejileriyle bağlantılı mutasyonları tanımlıyor.[1]

İlaçlanan sivrisinekler, vahşi doğada permetrin ile karşılaştıklarında şu 3 şeyden birini yaparlar: hemen ölebilirler, bayılabilirler ancak sonradan iyileşebilirler veya hiç etkilenmezler. Saavedra-Rodriguez ve meslektaşları, pestisitlere verilen bu üç tepkiye yol açan genetik varyasyonları araştırmaya karar verdiler. Ekip, Meksika'nın Tapachula bölgesindeki permetrine dirençli bir koloniden sivrisinekleri topladı, onları laboratuvarda pestisite maruz bıraktı ve ardından her grubun genomlarını diziledi.

1 saat boyunca permetrine (15 ug/şişe) maruz kalan Aedes aegypti'de üç fenotipi ayırt etmek için biyo-tahlil. Biyoanalizlerde kullanılan toplam sivrisinek sayısı gösterilmektedir. Havuzlanmış kütüphaneler, her fenotipik gruptan 25 ayrı sivrisinek kullanılarak hazırlandı.
PLOS Genetics

Üç sivrisinek türünün genomlarını karşılaştırdıklarında, etkilenmemiş sivrisineklerin, pestisit direnciyle ilişkili olduğu bilinen hücre-içi sodyum kanalı proteinini kodlayan bir gen olan VGSC'de mutasyonlara sahip olduğunu buldular. Bu sivrisineklerde ek olarak (daha az sıklıkta olsa da) detoksifikasyon genlerinde ve kütikül protein genlerinde de mutasyonlar gördüler. Kütikül, böceklerin sert dış kabuğunu oluşturur ve pestisitin vücuda girmesini yavaşlatabilir.

Öte yandan, ilk başta etkilenip sonra bundan kurtulan böceklerde, kütikül protein genlerinde ve ilk gruptan farklı bir detoksifikasyon gen grubunda mutasyonlar tespit ettiler. Yani sonuçlar, bu iki tip permetrin direncinin arkasında belirgin genetik değişiklikler olduğunu göstermektedir.

Yeni çalışmanın sonuçları, bilim insanlarının Güneydoğu Meksika'dan Sarıhumma sivrisinek popülasyonlarındaki dirençle bağlantılı mutasyonları izlemelerine yardımcı olacak. Bu bilgi, bilim insanlarının sivrisineklerin nasıl direnç geliştirdiğini ve bir popülasyonun artık neden permetrin ile kontrol edilemediğini anlamalarına yardımcı olabilir. Bu anlayış, gelecekteki insektisit yönetim stratejilerini destekleyecek araçlar geliştirmek için gerekli olacaktır.

Bu yazımızda sözü edilen akademik makalenin yöntemi veya sonuçları ile ilgili bir sorunuz veya sorununuz mu var? Aşağıda, akademik makalenin yazarlarının iletişim adreslerini bulabilirsiniz.

Evrim Ağacı sadece bilimsel bir çalışmayı duyurmak ile mükelleftir; araştırmayı, araştırmacıları veya araştırmanın sonuçlarını savunmaz. Akademik bir makalenin sonuçlarını geçersiz kılmanın ana yöntemi, orijinal çalışmanın yöntemi, sonuçları veya tartışması ile ilgili hatalı noktaları tespit etmek ve bunu hakemli dergilerde yayınlamaktır. Bu yapılacak olursa, Evrim Ağacı o çalışmaları da memnuniyetle duyuracak ve/veya bu çalışmayı güncelleyecektir.

Makalenin Yazışmadan Sorumlu Yazarı:
  • ^ K. Saavedra-Rodriguez, et al. (2021). Permethrin Resistance In Aedes Aegypti: Genomic Variants That Confer Knockdown Resistance, Recovery, And Death. PLOS Genetics, sf: e1009606. doi: 10.1371/journal.pgen.1009606. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/07/2021 22:32:53 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10613