Samanyolu Galaksisi ile Andromeda Galaksisi 4 Milyar Yıl Sonra Çarpışacak!

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Nature isimli kaynaktan alınmıştır; ancak anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş, içeriği zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Günümüzden yaklaşık 4 milyar yıl sonrasında Andromeda Galaksisi, Samanyolu Galaksisi ile çarpışacak. 770.000 parsek (yani 2.5 milyon ışık yılı) uzaklıktaki Andromeda, galaksimize en yakın konumdaki galaksi. Hubble Teleskobu'nun 2002-2010 yılları arasında yaptığı milyonlarca çekime ve aldığı sayısız verilere dayanan tüm bağımsız analizler aynı sonuca işaret ediyor. Farklı makalelerin sonuçlarını bir arada değerlendiren tarama makaleleri de aynı sonuca varmakta: Andromeda'nın santim santim galaksimize yaklaşıyor. Çarpma kesin, kaçış yok.

Her ne kadar bu iki galaksinin çarpışması Güneş'i ve diğer yıldızları yok etmeyecek olsa da, bütün yapılar tamamen kaotik bir şekilde etrafa saçılacaklar ve Güneş Sistemi, kaynaşan (ve çarpışma sonrasında "Milkomeda" ya da "Samandromeda" olarak isimlendirilebilecek) bu iki galaksinin dış kısımlarına doğru fırlayacak. Bu çarpışmaya yönelik bazı simülasyonları aşağıdaki videoda görebilirsiniz:

Astrophysical Journal isimli dergide yayınlanan bir makalenin yazarları arasında bulunan Baltimore Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü'nden Roelend van der Marrel ve Sangmo Tony Sohn, çalışma sonuçlarını şöyle anlatıyor:

"Andromeda'nın yıllardır astronomlardan gizlediği verileri bulup çıkarmayı başardık. Analiz, günümüzde elde olan verilerle yapılabileceklerin en sınırında bulunuyor.

On yıllardır bilim insanları Andromeda'nın saniyede 110 kilometre (saatte yaklaşık 400.000 kilometre) hızla galaksimize yaklaştığını biliyorlardı. Ancak hesaplar hep sadece Dünya'dan görüş açısına göre yapıldığı için, kimse çarpışmanın "sıyırma" şeklinde mi, yoksa "tam çarpışma" şeklinde mi olacağını bilmiyordu.

Hubble'ın görüş yeteneği sayesinde, Andromeda içerisindeki tam 15.000 yıldızın hareketlerinden alınan verilerle galaksinin tam hareketi belirlenebildi. Yapılan analizler, tam çarpışmanın kaçınılmaz olduğunu gösteriyor.

Ancak bunun olması biraz zaman alacak. Öncelikle, günümüzden 4 milyar yıl sonra iki galaksi birbirine teğet geçecekler ve sadece galaksilerin dış kısımları bu olaydan etkilenecek. Ancak bundan 2 milyar yıl sonra (günümüzden 6 milyar yıl sonra), çekim kuvvetlerinden ötürü iki galaksi tekrar birbirlerine yönelecekler ve tam çarpışma gerçekleşecek. Çarpışma sonucunda iki galaksi birbirine "kaynayacak".

Bu analizler, sadece galaksimizin sonunu değil, etraftaki birçok galaksinin nasıl oluştuğu ve evrimleştiği hakkında da detaylı bilgiler sunuyor. Örneğin Andromeda etrafında dönmekte olan bir uydu galaksi olan M33'ün sadece nasıl oluştuğunu anlamakla kalmıyoruz, daha ilginç bir veriye de ulaşıyoruz: Analizlere göre, %9'luk bir olasılıkla M33'ün yörüngesi, Andromeda galaksimize çarpmadan önce Güneş Sistemi'miz ile çakışabilir ve tüm sistemimizi yok edebilir.

Samanyolu ile Andromeda'nın çarpışması, Güneş'imizi şu anki konumundan en az 8.000 parsek (yani 26.000 ışık yılı) savuracak. Bu, tüm Güneş Sistemi'nin sonu olacak. Ayrıca analizler, Güneş Sistemi'nin çarpışma sonrasında %10'luk bir ihtimalle Galaktik Siberya'ya, yani Güneş'ten 50.000 parsek (yani 160.000 ışık yılı) uzağa savrulabileceğini de gösteriyor.

Bunların hiçbiri büyük problemler olmayabilir; çünkü muhtemelen bu çarpışmadan önce Güneş'imiz ömrünün sonuna gelerek gezegenimizi yutacak ve tüm yaşamı yok edecek! Bu konularla ilgili daha fazla bilgi almak için buradaki yazımızı okuyabilirsiniz.

• Türev İçerik Kaynağı: Nature