Evrim Ağacı

Sadece Bir Damla Kan Kullanarak Fare Kopyalamak Mümkün!

Sadece Bir Damla Kan Kullanarak Fare Kopyalamak Mümkün! Ceduna Pest Control
Tavsiye Makale

Japonya'dan bilim insanları sadece 1 damla kan kullanarak fare kopyaladılar.

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, BBC isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Farelerin kuyruklarından, dolaşım sistemi içerisindeki kan örneği alan Riken BioSource Center, Biology of Reproduction dergisinde yayımladıkları araştırmalarında, bu kandan alınan sadece 1 damlayı kullanarak klon (kopyalanmış) bir fare elde ettiklerini ilan etti.

Kopyalanan dişi fare normal bir fare kadar ömre sahip oldu ve hatta 1 de yavru verdi. Araştırmacılarla bağlantılı olan bir diğer araştırma grubu ise, sadece 1 farenin tam 600 kopyasını yaratmayı başardılar.

Fareler bugüne kadar, donör (bağışlayıcı) farenin birçok farklı bölgesinden alınan hücrelerden kopyalanmışlardı: lenf nodlarında bulunan beyaz kan hücrelerinden, kemik iliğinden ve karaciğer hücrelerinden... Japon bilim insanları ise dolaşım sistemi hücrelerinden alınan örneklerden kopyalama yapıp yapamayacaklarını denediler. Amaçları ise son derece kolay bulunabilen ve elde edilebilen bir hücre keşfederek (kan hücreleri gibi), değerli laboratuvar faresi soyları yaratabilmekti.

Tsukuba, Japonya'da bulunan Riken BioResource Center'daki araştırmayı yürüten kişi olan Atsuo Ogura, donör farenin kuyruğundan aldıkları kan hücrelerinin çekirdeklerini izole edip kullanarak kopyalamayı gerçekleştirdi. Bu yöntem, Edinburgh'lu meşhur klon koyun Dolly'de kullanılan yöntemin aynısıdır.

Somatik (vücut hücrelerine ait) çekirdek transferi olarak bilinen bu yöntem, yetişkin hücrelerinin (kan ya da deri hücresi gibi) çekirdeğini, çekirdeği alınmış ve döllenmemiş bir yumurtaya enjekte etme şeklinde uygulanıyor. Japonya'daki bu araştırma, çevresel dolaşım sistemindeki kan hücrelerinin kullanılmasıyla kopyalama yapılabileceğini ispatlamış oluyor.

1. Türev İçerik Kaynağı: BBC | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/09/2020 03:08:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1285

Evrim Ağacı

“Nihayet bir kadının bilim alanında kariyer yapması, bir ponpon kız olması kadar kabul edilir hale gelmiştir.”
Myra Barker