Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Sadece 3 Saatte Bozunan/Çözünen Plastik Malzeme Üretildi!

Yazar Fiona MacDonald Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
551 Okunma Sayısı
Notlarım

Bu haber 6 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Araştırmacılar, sadece 3 saat mor ötesi ışınlara maruz kaldıktan sonra tamamen çözünen yeni bir tür plastik üretmek için fruktoz kullandı. Bu plastik daha sonra tamamen geri dönüştürülebiliyor.

Plastik kurtulması zor olmasıyla ünlüdür, eritmek veya yakmak zehirlidir ve toprakta kendi haline bırakıldığı zaman, yüzlerce yıl gezinebilir. Şimdi bilim adamları ışığa maruz kaldığı sırada çözünebilen yeni bir tür plastik geliştirdiler ve şaşırtıcı olarak bu yeni plastik sadece üç saat içinde çözünüyor.

Plastikleri yapmak için ABD'deki Kuzey Dakota Üniversitesi'nden araştırmacılar, meyvede bulunan bir şeker olan fruktozdan ve fototetikleyiciler olarak bilinen ışığı emebilen moleküllerden bir çözelti oluşturdular. Sonra soğuduğu zaman katı, soluk kahverengi plastik haline gelen çözeltiyi uzun, tekrarlı zincirler oluşturmak için ısıttılar. Bu plastik 350 nanometre dalga boyunda morötesi ışığa (Güneş yaklaşık 290 nanometreden 3,200 nanometreye kadar dağılan ışık verir) maruz kalır kalmaz, ışık emici moleküller zincirlerden koptu ve plastik çözünmeye başladı. XiaoZhi Lim, Science dergisi için kaleme aldığı yazıda şunları dedi:

Kanıtlamak için yapılan bir deneyde, çözünebilen yapı taşlarını oluşturan moleküllere tamamen indirgendiklerini göstermek için yeni plastikler üç saat boyunca morötesi ışığa maruz kaldı ve sonra temiz bir çözeltinin içine eritildi.

Bu yapı taşları daha sonra yeni plastik yapmak için tamamen geri kazanılabilir ve yeniden kullanıma sokulabilir. Sonuçlar Angewandte Chemie dergisinde yayımlandı.

Tabii ki, güneş ışığına maruz kalır kalmaz kendini geri dönüştürmeye başlayan plastik çoğu kullanım alanı için çok kullanışlı olmayacak, fakat belli ürünlerde, örneğin elektronikte, yeni malzeme çevreye bıraktığımız etkiyi azaltmada çokça yardımcı olabilir. Şimdi bu plastiğin diğer plastikler ile karşılaştırıldığında sağlamlık ve devamlılık açısından ne durumda olduğunu çözmek için daha fazla araştırma gerekiyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/01/2021 19:30:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3107

Notlarım

“Romantizm asla duyarlılık ile başlamamalıdır. Bilimle başlamalı ve bir yeri mesken edinmeyle sonlanmalıdır.”
Oscar Wilde