Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Araştırmacılar sadece 3 saat mor ötesi ışınlara maruz kaldıktan sonra tamamen çözünen yeni bir tür plastik üretmek için fruktoz kullandı. Bu plastik daha sonra tamamen geri dönüştürülebiliyor.

Plastik kurtulması zor olmasıyla ünlüdür, eritmek veya yakmak zehirlidir ve toprakta kendi haline bırakıldığı zaman, yüzlerce yıl gezinebilir. Şimdi bilim adamları ışığa maruz kaldığı sırada çözünebilen yeni bir tür plastik geliştirdiler ve şaşırtıcı olarak bu yeni plastik sadece üç saat içinde çözünüyor.

Plastikleri yapmak için ABD'deki Kuzey Dakota Üniversitesi'nden araştırmacılar, meyvede bulunan bir şeker olan fruktozdan ve fototetikleyiciler olarak bilinen ışığı emebilen moleküllerden bir çözelti oluşturdular. Sonra soğuduğu zaman katı, soluk kahverengi plastik haline gelen çözeltiyi uzun, tekrarlı zincirler oluşturmak için ısıttılar. Bu plastik 350 nanometre dalga boyunda morötesi ışığa (Güneş yaklaşık 290 nanometreden 3,200 nanometreye kadar dağılan ışık verir) maruz kalır kalmaz, ışık emici moleküller zincirlerden koptu ve plastik çözünmeye başladı. XiaoZhi Lim, Science dergisi için kaleme aldığı yazıda şunları dedi:

"Kanıtlamak için yapılan bir deneyde, çözünebilen yapı taşlarını oluşturan moleküllere tamamen indirgendiklerini göstermek için yeni plastikler üç saat boyunca morötesi ışığa maruz kaldı ve sonra temiz bir çözeltinin içine eritildi."

Bu yapı taşları daha sonra yeni plastik yapmak için tamamen geri kazanılabilir ve yeniden kullanıma sokulabilir. Sonuçlar Angewandte Chemie dergisinde yayımlandı.

Tabii ki, güneş ışığına maruz kalır kalmaz kendini geri dönüştürmeye başlayan plastik çoğu kullanım alanı için çok kullanışlı olmayacak, fakat belli ürünlerde, örneğin elektronikte, yeni malzeme çevreye bıraktığımız etkiyi azaltmada çokça yardımcı olabilir. Şimdi bu plastiğin diğer plastikler ile karşılaştırıldığında sağlamlık ve devamlılık açısından ne durumda olduğunu çözmek için daha fazla araştırma gerekiyor.

Kaynak: ScienceAlert