Tüm Reklamları Kapat

Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz!

Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz! Sciencemag
1 dakika
6,106
Tüm Reklamları Kapat

Memeliler arasında, primatlar ikiden ziyade üç farklı ışık tipine duyarlı koni hücreleriyle özgün sayılabilirler. Bu özellikleri, insanların ve yakın akrabalarının standart renk spektrumu olduğunu düşündüğümüz şekilde görmelerini sağlar. (Kırmızı yeşil renk körü olan insanlar, tabii ki, farklı bir görüş spektrumuna sahipler.)

Primatların neden üçrenkli (trikromatik) görüşe sahip oldukları, genelde atalarımızın arka planı çoğunlukla yeşil olan ormanlarda renkli ve olgun meyve arayışı sonucunda oluşan seçilim baskısıyla açıklanagelmiştir.

Tüm Reklamları Kapat

Bir Eski Dünya maymunu türü olan rhesus makakları (Macaca mulatta), bu hipotezi test etmemize yarayacak genetik ayrışmaya sahip: Yaygın genetik çeşitlilik kapsamında bazı dişi makaklar üç tip koni hücrelerine, bazıları ise iki tip koni hücrelerine sahipler.

Esaret altındaki makaklar üzerinde yapılan çalışmalar, trikromatik görüşü olan dişi makakların, dikromatik (ikirenkli) görüşü olan dişilere göre çok daha hızlı bir şekilde meyveleri bulduklarını gösterdi. Bunun yanı sıra doğal yaşam alanlarındaki makaklar üzerinde bu doğrulama denemeleri oldukça zorluydu, nedeni ise makakların bulunması çok zor olmaları, bunun yanında kimin ne zaman ne yiyeceği konusunda yaşın ve statünün de çok önemli olmasıydı.

Tüm Reklamları Kapat

Cayo Santiago, Porto Riko'da 30 farklı ağaç türünden beslenen 80 farklı makak üzerinde yapılan 20,000'den bireysel gözlem ile gerçekleştirilen çalışmanın bulgularını Kanada'daki Calgary Üniversitesinden Amanda Melin, AAAS (American Association for the Advancement of Science) toplantısında dile getirdi.

Araştırmaları sonucu Melin, üçrenkli görüşe sahip dişi makakların, ikirenkli görüşü olanlara göre çok daha kolay ve hızlı bir şekilde meyvelerin yerini belirleyip onları yediğini gösterdiklerini belirtiyor. Dolayısıyla avantaj sağlayan üçrenkli görüşün insanlarda ve yakın akrabalarında evrimi, bu fikri güçlü bir şekilde desteklediğini belirtiyor.

• Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster

1. Çeviri Kaynağı: Science Mag News | Arşiv Bağlantısı
  • Michael Price. You Can Thank Your Fruit-Hunting Ancestors For Your Color Vision. (19 Şubat 2017). Alındığı Tarih: 20 Haziran 2018. Alındığı Yer: Science Mag News | Arşiv Bağlantısı
  • AAAS. Hindsight Wasn't 20/20 Nor As Colorful: The Evolution Of Primate Vision. (19 Şubat 2017). Alındığı Tarih: 20 Haziran 2018. Alındığı Yer: AAAS | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/02/2024 05:57:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7145

Dışkı
Nanoteknoloji

M. Price, et al. Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz!. (6 Mart 2017). Alındığı Tarih: 25 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/7145
Price, M., Özdoğan, K. T. (2017, March 06). Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz!. Evrim Ağacı. Retrieved February 25, 2024. from https://evrimagaci.org/s/7145
M. Price, et al. “Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz!.” Edited by Kadir Toykan Özdoğan. Translated by Kadir Toykan Özdoğan, Evrim Ağacı, 06 Mar. 2017, https://evrimagaci.org/s/7145.
Price, Michael. Özdoğan, Kadir Toykan. “Renkli Görme Yetimizi Meyve Arayan Atalarımıza Borçluyuz!.” Edited by Kadir Toykan Özdoğan. Translated by Kadir Toykan Özdoğan. Evrim Ağacı, March 06, 2017. https://evrimagaci.org/s/7145.