Evrim Ağacı

Psikiyatri: Akıl Hastalıklarının Bilimi

Psikiyatri: Akıl Hastalıklarının Bilimi visual.ly

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Akıl hastalıkları, günümüzde on milyonlarca kişinin hayatını olumsuz etkileyen, yüzlerce farklı çeşidi bulunan, çok geniş bir hastalık sınıfıdır. Öyle ki, burada çevirdiğimiz görselimizden de öğrenebileceğiniz gibi, Dünya'daki her 4 yetişkinden 1 tanesi akıl hastasıdır!

Zihinsel hastalıkların bu kadar yaygın olmasının nihai nedeni henüz tam olarak bilinmemektedir. Ancak Evrim Ağacı olarak bize kalırsa, bunun en temel nedeni evrimsel süreçte beynimizin hastalıklar konusunda yeterince "temizlenememiş" olmasıdır. Bunun sebebi de, yerleşik yaşantıya geçmemiz ve nihayetinde bilim ile teknolojimiz sayesinde, tıp gibi yöntemleri kullanarak evrimi dikkate değer bir miktarda yavaşlatmamış olmamızdır. Bir diğer deyişle, zihinsel hastalıklara sahip olan sayısız insan da tıp sayesinde hayatta tutulabildiği ve normal şekilde üreyebildiği için, bu hastalıklara neden olan genetik faktörler popülasyondan elenememektedir. Hele ki bu hastalık grubu, beyin gibi karmakarışık ve hataya son derece açık bir organı etkiliyor olduğu için, hastalıkların çeşitleri ve şiddetleri de envai olmaktadır.

Zihinsel hastalıkların bu kadar yaygın bir şekilde varlığını sürdürebilmesinin bir diğer nedeni de, birçok zihinsel hastalığın insanların üreme çağından çok daha sonra etkisini gösteriyor olmasıdır. Örneğin Alzheimer, Parkinson, ALS, vb. sinirsel hastalıklar, insanın ilerleyen yaşlarında ortaya çıkan ve hayat standartlarını düşüren hastalıklardır. Bu hastaların ezici bir çoğunluğu, hastalıkların belirtileri ortaya çıkmadan çok önce çoktan üremiş olmaktadır. Dolayısıyla bu hastalıklara neden olan genler de gelecek nesillere çoktan aktarılmış olmaktadır. Bu nedenle evrimsel olarak elenmeleri de mümkün olamamaktadır.

Bu görsel, zihinsel hastalıkları birazcık daha iyi tanımanızı ve anlamanızı sağlayacaktır.

Görsel Çeviri ve Düzenleme: Mehmet Onurcan Kaya

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/10/2020 04:30:17 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3848

Evrim Ağacı

“İnsanlar zalimken kuzu, boyun eğerken kurt gibi gözükür.”
Carl von Doren