Evrim Ağacı

Parkinson İlacı, Multipl Skleroz Tedavisinde de Başarılı Sonuçlar Verdi!

Tavsiye Makale

Bu yazı, eş baskı bir içeriktir. Yazı, ilk olarak Mehmet Saltuerk isimli kaynakta 21/01/2014 tarihinde yayınlanmıştır ve izin alarak Evrim Ağacı'nda yeniden yayınlanmaktadır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Multipl Skleroz (MS), beyin ve omurilikteki sinir hücreleri üzerinde izolasyonu sağlayan miyelin kılıfın zarar görmesi ile oluşan otoimmün bir hastalıktır. Başka bir ifade ile öz bağışıklık sistemi hastalığıdır. Bütün otoimmun hastalıklarda olduğu gibi multipl skleroz hastalığında da vücut kendi savunma sisteminin üretmiş olduğu antikorlar tarafından saldırıya uğrayarak kendi doku ve organlarına zarar verir.

Dünya çapında iki milyondan fazla insanı etkileyen bu hastalığın nedeni henüz tam olarak bilinmiyor. Daha önce yapılan araştırmalar D vitamini eksikliği, enfeksiyonlar ve çevresel faktörlerin hastalığın oluşması ve ilerlemesinde rol oynadığını göstermişti ama bunların ne derece etkili olduğu hala tam olarak bilinmiyor.

Miyelin kılıf nedir?

Miyelin kılıf, sinir hücrelerinin dış kısmını çevreleyen ve sinir hücresinin izolasyonunu sağlayan yağ bakımından zengin bir dokudur. Yapısında yaklaşık olarak %70 yağ ve %30 protein bulunan bu doku, izolasyon özelliğine sahiptir. Bu özellik, sinir hücreleri üzerinden beyne hızlı bir şekilde bilgi akışına olanak sağlar.

Sağlıklı insanlarda miyelin kılıfın hasar görmesi halinde, bu hasar öncü oligodendrosit hücreleri* MS tarafından tamir edilir (Rejenerasyon/Yenilenme). Sağlıklı insanlardaki bu tamirat öncü oligodendrosit hücrelerinin ürettiği MBP** proteinleri ile gerçekleştirilir. Sağlıklı kişilerde düzenli çalışan bu mekanizma, MS hastalarında maalesef çalışmamaktadır.

Benzatropin’in Olumlu Etkisi

Multipl skleroz üzerine yapılan birçok araştırma ve tedaviye yönelik geliştirilen ilaçlar genellikle bağışıklık sistemi üzerine odaklanmıştır. Az sayıda araştırmacı ise öncü oligodendrosit hücreleri üzerinde çalışmaktadır. Bu çalışmalardan biri de Scripps Research Institute'ten Peter Schultz tarafından yürütmektedir.

Peter Schultz’un 100.000 farklı kimyasal madde ile yapmış olduğu çalışma, Parkinson Hastalığı'nın tedavisinde kullanılan Benzatropin’in öncü oligodendrosit hücrelerinin çalışmasını tetikleyerek MBP proteini ürettiğini, bununda hasarlı miyelin kılıfı tamir ettiğini gösteriyor. Farelerde başarılı sonuç veren Benzatropin’in insanlarda da başarılı sonuçlar vereceği tahmin ediliyor.

Her ne kadar Parkinson Hastalığı ile Multipl Skleroz (MS) hastalığı arasında klinik bulgular açısından az bir benzerlik olsa da, yapılan bu çalışma Parkinson hastalarının tedavisinde başarılı olarak kullanılan Benzatropin’in, Multipl Skleroz hastaları için de umut olabileceğini gösteriyor.

Konu hakkında yapılan açıklamada yakında klinik çalışmalara geçileceği belirtiliyor.

• * Öncü oligodendrosit hücreler (Oligodendrocyte precursor cells (OPCs): Öncü oligodendrosit hücreleri yalnızca merkezi sinir sistemi içinde bulunurlar ve küçük yuvarlak çekirdeğe sahiptirler. Yapılarında yüksek oranda heterochromatin bulunan bu hücreler Miyelin bazik proteinini (MBP) üretirler.
  • ** MBP (Myelin basic protein): Miyelin kılıfın yapı taşı olan önemli bir proteindir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/08/2020 20:07:11 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1913

“Güneşte yanmayan, gölgenin kıymetini bilmez.”
Türk Atasözü