Paylaşım Yap
Tüm Reklamları Kapat

Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!

Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!
2 dakika
26,694
Tüm Reklamları Kapat

Taş-kağıt-makas oynayan insanlar üzerinde yapılan ilk geniş çaplı araştırma, bu basit oyunu zekice oynayanların nasıl kolaylıkla oyunda sıklıkla yenebileceklerini ortaya koyuyor.

Bilmeyenler veya tam olarak hatırlamayanlar için taş-kağıt-makas, genelde çocuklar arasında oynanan basit bir oyundur. Herkes başta elini yumruk yapar ve "1, 2, 3" (veya "taş, kağıt, makas") diye sayarken herkes yumruğunu havada sallar, sonrasında herkes şu üç şekilden birini seçer ve "3" dendiği anda elini o şekle sokar (oyunun bazı versiyonlarında 3'ten sonra şekil gösterilir, önceden yöntemdeanlaştığınıza emin olun): yumruk (taş), 5 parmağı açmak (kağıt), işaret ve orta parmağı açarak makas işareti yapmak (makas).

Bu 3 şekil arasında döngüsel bir ilişki vardır: Taş makası kırar (yener), makas kağıdı keser (yener), kağıt taşı sarar (yener). Böylece bu 3 şekilden diğerlerini aynı anda veya sırayla yenebilecek kombinasyonları seçenler oyunu kazanmış olur. Bu tarz basit oyunlar, genellikle sokak futbolunda kaleye kimin geçeceğini belirlemek için kullanılır. Tıpkı "kısa çöpü çekmek"te olduğu gibi...

Tüm Reklamları Kapat

Yapılan araştırma, her ne kadar birçoklarımız bu oyunda seçtiklerimizi rastgele yaparsak daha faydalı olacağını düşünsek de, birçok oyuncunun aslında tercihlerini rastgele yapmadığını ve belli bir şablonu takip ettiklerini ortaya koydu.

Araştırmacılar, insanların taş-kağıt-makas (TKM) oynadıkları sürenin sadece 3'te 1'inde rastgele kararlar aldıklarını, geri kalan zamandaysa, bir önceki oyunda kazanma ve kaybetme durumlarına göre tercihlerini değiştirdiklerini ortaya koydular.

Taş-Kağıt-Makas Oyunu. (A) Her matriks girdisi, satırdaki aksiyonun başarısını gösteriyor. (B) 3 olası tercih arasındaki geçişken olmayan baskınlık ilişkisi (taş makası yener, kağıt taşı yener, makas kağıdı yener). (C) Popülasyon büyüklüğü 6 olan bir grubun sosyal durum düzlemi. Her dolu nokta, bir sosyal duruma işaret eder. Yıldız, düzlemin sentroididir. Oklar, ilk 3 turdaki sosyal durum geçişlerini gösterir.
Taş-Kağıt-Makas Oyunu. (A) Her matriks girdisi, satırdaki aksiyonun başarısını gösteriyor. (B) 3 olası tercih arasındaki geçişken olmayan baskınlık ilişkisi (taş makası yener, kağıt taşı yener, makas kağıdı yener). (C) Popülasyon büyüklüğü 6 olan bir grubun sosyal durum düzlemi. Her dolu nokta, bir sosyal duruma işaret eder. Yıldız, düzlemin sentroididir. Oklar, ilk 3 turdaki sosyal durum geçişlerini gösterir.
ArXiV

Yani TKM oyununda, oyunu kazanan kişi bir önceki kazandığı davranışını daha sıklıkla tekrar ederken, kaybeden kişiler bir önceki tercih ettiği şekli yenecek olan şekli daha sıklıkla tercih ediyorlar. Örneğin, oyunu oynarken siz "taş" yaptıysanız ve diğer oyuncu "makas" yaptıysa, siz onu yendiğiniz için bir sonraki elde %66 ihtimalle yeniden taş yapmanız istatistiki olarak bekleniyor. Öte yandan "makas" yapan ve dolayısıyla yenilen oyuncu, bir sonraki seferde büyük ihtimalle "taş" yapmayı tercih edecek, çünkü bir önce yaptığı "makas" tercihini yenen seçenek taş. Buna psikolojide "kazanırsan devam, kaybedersen değiştir" davranışı deniyor.

Dolayısıyla bir sonraki sefere TKM oynarken, bilimin gücünden bir miktar destek alarak kaleye geçme şansınızı düşürebilirsiniz: Tek bir oyunda kazanan ve kaybedeni belirlemek yerine, 3, 5 veya 10 TKM oyununda en çok puanı alanın kaleye geçeceğini söyleyin. Sonrasında ilk birkaç oyunda rakibinizin tercihlerinden yola çıkarak, yukarıda anlattıklarımız çerçevesinde, bir sonraki oyundaki tercihlerine göre seçim yapmaya çalışın.

Bol gollü maçlar!

Bu Makaleyi Alıntıla
Okundu Olarak İşaretle
40
0
  • Paylaş
  • Alıntıla
  • Alıntıları Göster
Paylaş
Sonra Oku
Notlarım
Yazdır / PDF Olarak Kaydet
Bize Ulaş
Yukarı Zıpla

İçeriklerimizin bilimsel gerçekleri doğru bir şekilde yansıtması için en üst düzey çabayı gösteriyoruz. Gözünüze doğru gelmeyen bir şey varsa, mümkünse güvenilir kaynaklarınızla birlikte bize ulaşın!

Bu içeriğimizle ilgili bir sorunuz mu var? Buraya tıklayarak sorabilirsiniz.

Soru & Cevap Platformuna Git
Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Tebrikler! 23
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 8
  • Güldürdü 8
  • İnanılmaz 7
  • Bilim Budur! 4
  • Merak Uyandırıcı! 4
  • Muhteşem! 2
  • Grrr... *@$# 2
  • Umut Verici! 1
  • Üzücü! 1
  • İğrenç! 1
  • Korkutucu! 1
Kaynaklar ve İleri Okuma
Tüm Reklamları Kapat

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/04/2024 16:54:59 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2288

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Keşfet
Akış
İçerikler
Gündem
Mikoloji
Primatlar
Fare
Tahmin
Canlılık Ve Cansızlık Arasındaki Farklar
Etimoloji
Ekosistem
Çekirdek
Alkol
Embriyo
Veri
Algı
Afrika
İletişim
Bitkiler
Işık Yılı
Diş Sorunları
Kurbağa
Ayak
Bilişsel
Gen
Mucize
Beyin
Karbon
Seçilim
Aklımdan Geçen
Komünite Seç
Aklımdan Geçen
Fark Ettim ki...
Bugün Öğrendim ki...
İşe Yarar İpucu
Bilim Haberleri
Hikaye Fikri
Video Konu Önerisi
Başlık
Gündem
Bugün bilimseverlerle ne paylaşmak istersin?
Bağlantı
Kurallar
Komünite Kuralları
Bu komünite, aklınızdan geçen düşünceleri Evrim Ağacı ailesiyle paylaşabilmeniz içindir. Yapacağınız paylaşımlar Evrim Ağacı'nın kurallarına tabidir. Ayrıca bu komünitenin ek kurallarına da uymanız gerekmektedir.
1
Bilim kimliğinizi önceleyin.
Evrim Ağacı bir bilim platformudur. Dolayısıyla aklınızdan geçen her şeyden ziyade, bilim veya yaşamla ilgili olabilecek düşüncelerinizle ilgileniyoruz.
2
Propaganda ve baskı amaçlı kullanmayın.
Herkesin aklından her şey geçebilir; fakat bu platformun amacı, insanların belli ideolojiler için propaganda yapmaları veya başkaları üzerinde baskı kurma amacıyla geliştirilmemiştir. Paylaştığınız fikirlerin değer kattığından emin olun.
3
Gerilim yaratmayın.
Gerilim, tersleme, tahrik, taciz, alay, dedikodu, trollük, vurdumduymazlık, duyarsızlık, ırkçılık, bağnazlık, nefret söylemi, azınlıklara saldırı, fanatizm, holiganlık, sloganlar yasaktır.
4
Değer katın; hassas konulardan ve öznel yoruma açık alanlardan uzak durun.
Bu komünitenin amacı okurlara hayatla ilgili keyifli farkındalıklar yaşatabilmektir. Din, politika, spor, aktüel konular gibi anlık tepkilere neden olabilecek konulardaki tespitlerden kaçının. Ayrıca aklınızdan geçenlerin Türkiye’deki bilim komünitesine değer katması beklenmektedir.
5
Cevap hakkı doğurmayın.
Bu platformda cevap veya yorum sistemi bulunmamaktadır. Dolayısıyla aklınızdan geçenlerin, tespit edilebilir kişilere cevap hakkı doğurmadığından emin olun.
Ekle
Soru Sor
Sosyal
Yeniler
Daha Fazla İçerik Göster
Popüler Yazılar
30 gün
90 gün
1 yıl
Evrim Ağacı'na Destek Ol

Evrim Ağacı'nın %100 okur destekli bir bilim platformu olduğunu biliyor muydunuz? Evrim Ağacı'nın maddi destekçileri arasına katılarak Türkiye'de bilimin yayılmasına güç katın.

Evrim Ağacı'nı Takip Et!
Yazı Geçmişi
Okuma Geçmişi
Notlarım
İlerleme Durumunu Güncelle
Okudum
Sonra Oku
Not Ekle
Kaldığım Yeri İşaretle
Göz Attım

Evrim Ağacı tarafından otomatik olarak takip edilen işlemleri istediğin zaman durdurabilirsin.
[Site ayalarına git...]

Filtrele
Listele
Bu yazıdaki hareketlerin
Devamını Göster
Filtrele
Listele
Tüm Okuma Geçmişin
Devamını Göster
0/10000
Bu Makaleyi Alıntıla
Evrim Ağacı Formatı
APA7
MLA9
Chicago
Ç. M. Bakırcı. Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!. (3 Mayıs 2014). Alındığı Tarih: 19 Nisan 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/2288
Bakırcı, Ç. M. (2014, May 03). Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!. Evrim Ağacı. Retrieved April 19, 2024. from https://evrimagaci.org/s/2288
Ç. M. Bakırcı. “Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 03 May. 2014, https://evrimagaci.org/s/2288.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Oyun Teorisi ve İstatistiği Kullanarak, Taş-Kağıt-Makasta Daha Sık Kazanabilirsiniz!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, May 03, 2014. https://evrimagaci.org/s/2288.
ve seni takip ediyor

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close