Evrim Ağacı

Oort Bulutu Nedir?

Oort Bulutu Nedir? Wikipedia
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Küre yapılı, buzlu bir zırh Güneş Sistemi'nin etrafını sarmaktadır ve buna günümüzde Oort Bulutu adı veririz. Bu zırh, 5.000 ila 10.000 Astronomik Birim (AB) uzakta yer alır. 1 AB, Güneş ile Dünya arasındaki mesafeye, yani yaklaşık 150 milyon kilometreye eşittir. Bu zırhın dış tabakası, yani 10.000 AB uzaklıktaki buzlu cisimler üzerinde, Güneş'in etkisinin diğer yıldızlardan daha az olduğu düşünülmektedir. Yani artık Oort Bulutu'nun dışına erişildiğinde, Güneş'in etkisinin son derece zayıfladığı hesaplanmaktadır.

Oort Bulutu içerisinde 100 milyar ila 2 trilyon arası buzul kaya bulunduğu düşünülmektedir. Bu kaya parçaları, Güneş'in etrafında dolanmaktadır. Ara sıra, bu bulut civarından geçen yıldızlar, dev moleküler bulutlar ve benzeri gök cisimleri, Oort Bulutu içerisindeki cisimler ile etkileşerek yörüngelerini değiştirebilir. Bunun sonucunda bazı gök cisimleri, Güneş Sistemi içerisine "düşerek" bilimde "uzun dönem kuyrukluyıldızı" adı verilen yapıları oluştururlar. Bu kuyruklu yıldızların devasa, son derece eksantrik (dış merkezli) yörüngeleri vardır ve Güneş'in etrafında 1 tam tur atmaları on binlerce yıl sürebilir. Tarih boyunca bu tür cisimler sadece 1 defa gözlenebilmiştir.

Bir sanatçının bu bulutu ve Güneş Sistemi'ni uygun perspektifte hazırladığı bir çizim yukarıda görülmektedir. Görülebileceği gibi, ortada yer alan yatay çizgi üzerindeki her bir nokta, bir öncekinin 10 katı uzaklıktadır. Dolayısıyla aslında o çizgi üzerindeki her iki nokta arasında giderek artan bir mesafe bulunmaktadır; her ne kadar aralıklar eşitmiş gibi gösterilse de (buna logaritmik skala adı verilir).

Genelde insanlar "Güneş Sistemi" dediklerinde, Güneş'ten son gezegene kadar olan mesafeyi kastederler. Ancak bilimsel camiada "Güneş Sistemi", Oort Bulutu'nun dışına kadar kabul edilir. Bu bulutun dışına çıktığınızda ise, artık üzerinize etki eden çekim kuvvetinin büyük kısmı Güneş'ten değil, diğer yıldızlardan kaynaklanmaktadır.

NASA'nın Voyager 1 uzay aracı, bugüne kadar insanlığın en uzak mesafeye ulaşabilmiş uzay aracımızdır. Şu anda 125 AB uzaklıktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/07/2020 18:42:06 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2074

“İnsanlığın bir gün yok olacağı gerçeği ile yüzleşmek zorundayız. Asıl soru şu: Bu, ne zaman olacak?”
Richard Leakey