Okyanuslardan Karalara: Kalçalarımızın Balıksı Kökenleri

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için evrimagaci@gmail.com üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Yapılan bir araştırma, balıkların basit yapılı kalçalarından yürüyen hayvanların karmaşık yapılı kalçalarının evriminin eskiden sanılandan çok daha basit bir şekilde olabileceğini ortaya koydu.

Tetrapodlar olarak bilinen dört ayaklı hayvanlar, karalara ilk olarak 395 milyon yıl kadar önce adımlarını attılar. Bu önemli değişim, güçlü kalça kemikleri ve omurgaya ilium üzerinden yapılan bağlantı sayesinde mümkün oldu. Bu özellikler, balık atalarımızda bulunmuyordu.

Evolution and Development dergisinde yayınlanan makalede Monash Üniversitesi Avusturalya Rejeneratif Tıp Enstitüsü'nden Dr. Catherine Boisvert, MacQuarie Üniversitesi'nden Prof. Dr. Jean Joss ve Uppsala Üniversitesi'nden Prof. Dr. Per Ahlberg insanın en yakın balık kuzenlerinin kalça kemiklerini incelediler.

Araştırmanın sonucunda bu kuzenlerimizle bizim kemiklerimiz arasındaki farklılıkların göründüğü kadar büyük olmadığı anlaşıldı. İnsanın da sahip olduğu tetrapod kalçalarının evrimini mümkün olacak olan önemli özelliklerin daha ilkel halleri zaten balık atalarımızda da bulunuyordu.

Dr. Boisvert ve arkadaşları, Avusturalya akciğerli balıkları ve Meksikalı Yürüyen Balık olarak da bilinen Aksolotların kalçadaki kemik ve kas gelişimini kıyasladılar. Sonuçlar, şaşırtıcı bir şekilde, basit balık kalçasından karmaşık ve yük taşıma özelliği olan karmaşık kalçalara çok basit birkaç evrimsel adımla geçilebileceğini gösterdi. Dr. Boisvert araştırmayla ilgili şunları söylüyor:

"Tetrapodlarda yeni olduğunu düşündüğümüz birçok kemik yapısı zaten akciğerli balıklarda bulunuyordu. Ayrıca biz, iskelet yapısının evrimleşebilmesini mümkün kılan daha kolay bir evrimsel patika keşfettik."

Araştırmacılar, oturma kemiklerinin halihazırda var olan kasık kemiklerinin bir miktar uzaması sonucu evrimleşebileceğini ortaya koyuyorlar. Bu uzantının omurgaya bağlanması ise, halihazırda bu yakın balık kuzenlerimizde de bulunan ilyak (kalça kemiğiyle ilgili) süreçler sonucu evrimleşebilir. Dr. Boisvert şunları söylüyor:

"Okyanusta yaşayan hayvanlardan karalarda yaşayan hayvanların evrimi, insanların da dahil olduğu karasal hayvanlar için çok önemli bir adımdı. Kalça kemiğinin değişmesi ise bunu mümkün kılan en önemli adımlardan biriydi. Araştırmamız gösteriyor ki ilk bakışta çok büyük bir adım gibi görülen bu evrimsel değişimler, aslında daha küçük birkaç evrimsel değişimle sağlanabiliyor."

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden birebir çevrilmiştir.

Göz... Mü?