Tüm Reklamları Kapat

Nikotinin Etkileri, Farelerde Ebeveynden Yavruya Epigenetik Yollarla Geçebiliyor! The Scientist
1 dakika
6,432
  • Epigenetik
Tüm Reklamları Kapat

Nikotin, doğrudan sigara içerek alma haricinde gebeyken sigara tüketimi veya sigara dumanına maruz kalma yoluyla da alınabilir. Ancak nikotinin etkilerini göstermesinin tek yolu bu değildir: PLOS Biology dergisinde yayımlanan bir makalede, nikotine maruz kalan fare spermlerinin, bu maruziyetin epigenetik imzalarını taşıdığı gösterilmiştir. Bu deney sonuçları, erkek farelerin yavrularında ve hatta torunlarında neden anormal davranışlar ve öğrenme bozuklukları olduğunu açıklamamızı sağlayabilir. The Boston Globe gazetesinin sorularını e-posta yoluyla yanıtlayan ve araştırmanın başyazarı konumunda olan Florida Eyalet Üniversitesi'nden Pradeep Bhide, şöyle söylüyor:

Bugüne kadar daha ziyade annelerin nikotine maruz kalmasının çocuklar üzerindeki etkisine odaklanılmıştı. Erkeklerde sigara/nikotin tüketiminin çocuklar ve torunlar üzerindeki etkisi pek bilinmiyordu. Bizim araştırmamız, babadan gelen nikotin maruziyetinin birkaç nesil boyunca doğan yavrularda olumsuz etkiler yaratabildiğini gösterdi.

Babadan gelen nikotin etkisini çalışmak için Bhide'nin ekibi erkek farelerin içme suyuna 12 hafta boyunca nikotin kattı. Daha sonra bu fareleri nikotine maruz kalmamış dişi farelerle çiftleştiren ekip, bunlardan doğan yavruları da birbiriyle çiftleştirerek üçüncü bir nesil yarattı.

Tüm Reklamları Kapat

İkinci ve üçüncü nesillerde fareler bir dizi bilişsel ve davranışsal testten geçirildiler. Böylece babalarından veya büyükbabalarından kalma nikotin maruziyetinin kendileri üzerinde herhangi bir etkisi olup olmadığı anlaşılmaya çalışıldı. Bazı incelemelerde fareler sıradan başarılar gösterdiler. Ancak aynı fareler, belirli öğrenme görevlerinde ebeveyn veya büyük ebeveynleri nikotine maruz kalmamış bireylere göre daha düşük performans sergilediler. Aynı zamanda ikinci nesil farelerde de hiperaktivite ve beyinlerinde bazı nörotransmiter maddelerin daha az bulunduğu görüldü. Araştırmacılar şöyle diyor:

Bu sonuçlar; klinik göstergeler, yaygın kabul gören nörobiyolojik mekanizmalar ve ADHD veya otizm teşhis oranları ile de uyumludur.

Nikotinin bu nesiller-ötesi etkisinin ardında yatan olası mekanizmaları araştıran bilim insanları, nikotine maruz kalan sperm genomlarındaki metilasyon olayına odaklandılar. Nikotine maruz kalan farelerde bu epigenetik işaretleyicinin daha az olduğunu gördüler.

Bilim insanları, bu sonuçları insanlara genellemek konusunda belirsizlik olduğunu da belirtiyorlar. Queen Mary Üniversitesi Tütün Bağımlılığı Araştırma Birimi'nden Peter Hajek, Newsweek'e şöyle yazıyor:

Bu araştırmadaki fareler aşırı dozda nikotin almaya mecbur bırakıldılar. Tütün tüketen insanlar, pek nadiren bu kadar yüksek dozda nikotin alırlar.

1. Çeviri Kaynağı: The Scientist | Arşiv Bağlantısı
  • D. M. McCarthy. (2018). Nicotine Exposure Of Male Mice Produces Behavioral Impairment In Multiple Generations Of Descendants. PLOS Biology. | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/05/2023 19:33:39 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7425

Veri Bilimi
Umut: Her Şey Çok Güzel Olacak mı?
Araba Tekerleği Yuvarlak Olmak Zorunda mı? Üçgen Tekerlek Mümkün mü?
Bazen Kalbinize Bıçak Saplanmış Gibi Bir Ağrı Hissediyor musunuz?
Bir Diyetin Zırva Olup Olmadığını Nasıl Anlarız?
Yazın Cereyanda (Soğuk Hava Akıntısında) Kalmak Sizi Hasta Eder mi?

Ç. M. Bakırcı. Nikotinin Etkileri, Farelerde Ebeveynden Yavruya Epigenetik Yollarla Geçebiliyor!. (18 Ekim 2018). Alındığı Tarih: 31 Mayıs 2023. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/7425
Bakırcı, Ç. M. (2018, October 18). Nikotinin Etkileri, Farelerde Ebeveynden Yavruya Epigenetik Yollarla Geçebiliyor!. Evrim Ağacı. Retrieved May 31, 2023. from https://evrimagaci.org/s/7425
Ç. M. Bakırcı. “Nikotinin Etkileri, Farelerde Ebeveynden Yavruya Epigenetik Yollarla Geçebiliyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı, Evrim Ağacı, 18 Oct. 2018, https://evrimagaci.org/s/7425.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Nikotinin Etkileri, Farelerde Ebeveynden Yavruya Epigenetik Yollarla Geçebiliyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, October 18, 2018. https://evrimagaci.org/s/7425.