Evrim Ağacı

Neandertaller Teknik Beceriler Konusunda Ne Kadar Gelişmişti?

Neandertallere Yönelik Yeni Keşifler, Bilişsel Seviyelerine Yönelik Tahminlerimizi Değiştiriyor!

Neandertaller Teknik Beceriler Konusunda Ne Kadar Gelişmişti?
Chauvet Mağarası’ndaki 35.000 yıllık At Paneli.
Picuki
Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Nature isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Neandertal olarak bilinen Homo neanderthalensis türü üzerine araştırmalar, modern insan atalarımızın aksine bu türün, teknoloji ve teknik konusunda oldukça geri kalmış olduğu öne sürmekteydi. Bunun nedeni bir bakıma teknoloji ve teknik geliştirmenin ancak gelişmiş bir biliş sistemiyle mümkün olduğuna dair yaygın kanıdır.

Daha önce Neandertallerin oldukça düşük bir biliş seviyesine sahip olarak, modern insanlar tarafından kolaylıkla yerleştikleri Avrupa’dan atıldıkları düşünülmekteydi. Ancak bilimsel bulgular son zamanlarda Neandertallerin modern atalarımıza karşı bilişsel düzeyde geri olduğu tezini savunmamızı oldukça zorlaştıracak sonuçlar veriyor.

Son beş yıl içindeki araştırmalar Neandertallerin ölülerini gömdüklerini, deniz canlıları ve kabuklarından kolye ve mağara süslemeleri yaptıklarını ortaya koymuştu. Ancak bu, bölgesel kalıntıların kültürel ölçekte olup olmadığı tam olarak kesin değildi. Yapılan malzemeler, doğaya ait olan ve kısa sürede bozuluma uğrayan malzemelerden meydana gelmekteydi. Bu sebeple tarihsel süreçle yok olma riski içermektedir.

Mevcut çalışmadan önce Neandertaller'in yaşadığı bölgelerde bitki lifleri bulunmuş ve Neandertallerin silah ve malzemelerini bu teknik ile bir araya getirebildiği yönünde bilimsel savlar geliştirilmişti. Ancak bu savlara doğrudan bir kanıt bulunamamıştı.

Son olarak Fransa’nın Saint-Martin-d'Ardèche kentinde bir mağarada Neandertal dönemine ait bir taş bıçak bulunduğu ve bıçağı birleştirmek için yapılmış parçanın 0.5 milimetre genişliğinde bir bitki lifi parçası olduğu keşfedildi. Kesifin gerçekleştiği mağaradaki kaya katmanlarına göre bu malzemenin yaşı yaklaşık 41.000 ile 52.000 arasında...

İlk Fiber Teknoloji

Malzemenin mikroskobik incelemesi, bu malzemenin üç ayrı lifin farklı yönlere bükülerek meydana geldiğini ortaya koydu. Böylece lifler, birbirini kilitleyen bir mekanizma işlevi görerek taş bıçağı sap ile birleştirdiği kadar  taş bıçağa esneklik ve sağlamlık katıyor. Bu bağlama tekniği keşfi yapan bilim insanlarına göre günümüzde kullanılan fiber teknolojinin en ilkel biçimi olabilir. Bu biçim, daha sonra günlük yaşantımızda sıkça kullanılan ve  yaşantımızın vazgeçilmez bir parçamız haline gelen giyim, halat,çanta, ağ ve halı gibi  karmaşık ürünlerin ortaya çıkmasını sağlamıştır.

Keşif olan lifin gösterimi
Natur

Belli Bir Zamanı Beklediler!

Araştırmacılar ayrıntılı analizde, malzemenin bir kozalak ağacı kabuğundan geldiğini belirlediler. Bu Neandertallerin belli bir malzemeyi, belirli bir zamanda elde edeceğini önceden planladığını işaret ediyor. Çünkü bu malzeme ancak, İlkbaharda meyve oluşmaya başladığı dönemde, ağacın güçlü liflerinden ve odunundan ayrılabilecek esnekliğe geliyor.

Kozalak ağacına ait bir görsel
Pxhere

Malzemenin işlenebilmesi içinde nemli kalması gerekiyor. Bu da işlem sırasında suya batırıldığını gösteriyor. Araştırmanın bize gösterdiği en büyük kısım ise Neandertallerin bu malzemeler için yapmak zorunda oldukları günlük bilgi kadar, lifin elde edilme biçimi için küme, sayı, sıra çifti gibi belirli matematiksel soyut nesneleri tanıyıp, kurgulayabilecek, bilişsel seviyede olmaları gerektirdiğini gösteriyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/06/2020 09:16:34 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8603

“Eğer sıfırdan bir elma yaratmak isterseniz, Evren'i baştan yaratmanız gerekir!”