Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Neandertaller ile Günümüz İnsanlarının Kaburgaları Arasındaki Farklar!

"Homo neandertalensis" ile Homo sapiens Kaburgaları Arasındaki Ne Tür Farklar Vardı?

Neandertaller ile Günümüz İnsanlarının Kaburgaları Arasındaki Farklar!
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Nature Communications'ta yayımlanan bir makalede, Neandertal göğüs (thorax) kemikleri 3D bilgisayarlı tomografi ile üç boyutlu ortamda taranarak dijital formatta tekrar oluşturulmuş. Biz de, bu kemiklerin özelliklerinin daha iyi anlaşılması için Essential Anatomy 5 programında sonuçları insan anatomisiyle karşılaştırmak istedik. Bakalım neler bulacağız:

Üstte insan, altta ise neandertal göğsünün karşılaştırması.
Nature Communications

Fotoğrafta gözüken pelvis (leğen) kemiğinde bir miktar fark görülüyor; ancak bu fark pek dikkate alınmamalı. Çünkü kemiklerin pozisyonları da aynı değil; dolayısıyla kıyaslama yapmak çok doğru olmaz. Dahası, pelvis (leğen) kemiği tür içinde bile fazlasıyla varyasyon gösteriyor. Üstelik dişi ve erkek cinsiyetinde doğum sürecinden dolayı farklılık içeriyor. Pelvis evrimindeki bu radikal değişim, başlıca bipedalizm (iki ayaklılık) nedeniyle seçilim gösteriyor. Dolayısıyla insan bebeklerinin diğer primatlara nazaran daha prematüre doğması gerekiyor ki bebeğin kafası pelvisten geçebilsin. Bu da yanında aşkın evrimini getiriyor. Zira ebeveynlerin birlikte kaldığı durumlarda yavru bakımı daha başarılı olacaktır.

Alttaki (Neandertal) daha çok bir erkek, üstteki (İnsan) ise daha çok bir dişi pelvisi gibi duruyor. Geçtiğimiz günlerde The Royal Society'de yayımlanan makaleye göre insan pelvisleri arasındaki bu muhteşem çeşitlilik, doğal seçilimden ziyade aslında coğrafî göçler ve genetik sürüklenme etkisi ile şekillenmiş olabilir. Zira aynı coğrafî bölgedeki insanlarda bile doğum kanalı ve pelvis yapısı fazlasıyla çeşitlilik gösteriyor. Obstetrik ve jinekolojik olarak analiz edildiğinde anlaşılıyor ki insan dişilerinin bazıları normal doğum yapmakta zorlanıyor veyahut hiç yapamıyor. Bu dişilerin büyük bir kısmı da sezaryene alındığı için genlerini bir sonraki jenerasyona aktarabiliyor. Bu da seçilim baskısını azaltıyor.

İnsan dişilerindeki pelvis çeşitliliği. Android tip ve platypelloid tip normal doğum yapamaz.
Birth Balance

Asıl yoğunlaşmamız gereken kısım kaburgaların anatomileri. Gördüğünüz üzere kaburga (costa) farkı açıkca belli oluyor. Omurlara (vertebra) doğru ilerleyen kısımların vücut içine daha fazla eğim gösterdiği görülüyor. Bu da, neandertallerin, günümüz insanlara nazaran daha dik yürüdüğüne işaret ediyor olabilir. Aynı şekilde dik durmamıza yardım eden derin sırt kaslarını desteklediği için de eğimi artmış olabilir. Diğer bir belirgin fark ise alt bölgelerdeki kaburgaların daha geniş olduğu yönünde. Özellikle T12, T11, T10 ve T9 üzerinde belirgin bir genişlik mevcut. Bu da diyafram kasının daha geniş olduğu anlamına gelir. Yani solunum yöntemleri ağırlıklı olarak diyafram üzerinden gerçekleşiyor. Ayrıca sadece bu analizlerden akciğer kapasiteleri hakkında yorum yapılamaz. Fakat akciğer kapasitelerinin de ufak bir miktar daha fazla olabilmesi muhtemel gözüküyor. Peki neden daha güçlü bir diyaframa sahip olmaları gerekiyordu? Günümüz insanlarından daha mı üstünlerdi?

Pelvis farkının daha ayrıntılı bir görseli.
Ecotao

Hayır. Çünkü "üstün" olmak görecelidir. Fiziksel olarak üstün olmak ile uyum başarısı açısından üstün olmak çok farklı unsurlardır. Örneğin bir kaplan, bir böcekten fiziksel olarak güçlü olabilir. Ancak bir ormanda uyum başarısı açısından üstün olamaz. En basitinden nesli tükenen birçok non-avian dinozor da fiziksel olarak güçlüydü. Dolayısıyla Neandertallerin yok olması sadece buna bağlı değildir. Rekabetin, avcılığın, barınmanın ve özellikle iklim koşullarının yok oluşlarında fazlasıyla etkili olduğu düşünülür. Hatta bazı çalışmalara göre günümüz insanların gen havuzuna asimile oldukları dahi ileri sürülmektedir. Fosil kayıtları bu noktada belirsizdir. Konuyla ilgili yazımıza buradan ulaşabilirsiniz.

• Gomez-Olivencia, et al. Neanderthal Ribcage Reconstructed, Offering New Clues To Ancient Human Anatomy. (31 Ekim 2018). Alındığı Tarih: 31 Ekim 2018. Alındığı Yer: Science Daily | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/12/2020 05:03:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7444

Plüton
Evrim Ağacı

“Bilim ve barışın, cehalet ve savaşa üstün geleceğine inanıyorum. Ülkeler bir gün yok etmek için değil, üretmek için birleşecek. Gelecek, insan acısını dindirenlerin olacak.”