Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Birçok okurumuz bize son zamanlarda internette (özellikle İngilizce kaynaklarda) dolanan "NASA yanlışlıkla büküm sürüşünü keşfetmiş olabilir!" başlıklı ve türevlerindeki içerikteki haberlerle ilgili açıklama yapmamızı istiyor. Evrim Ağacı olarak biz zaten en başından beri bunun saçma bir iddia olduğunu biliyorduk; ancak güvenilir bazı kaynakların gün yüzüne çıkmasını bekledik. Sonunda NASA resmi bir açıklama yapmak zorunda kaldı.

Olayı kısaca özetleyecek olursak: Büküm sürüşü, Uzay Yolu (Star Trek) dizisinde ileri sürülen, uzayın bir kısmını sıkıştırıp, bir kısmını esneterek bir "büküm" yaratıp ışık hızının bile aşılabileceğini ileri süren bir bilimkurgu içeriğidir. NASA, "EMdrive" adı verilen bir çalışma dahilinde yaptıkları araştırmalar sırasında, gönderdikleri bazı lazerlerin ışık hızını aşan bir sürate ulaşmış olabileceğini, bunun "adeta büküm sürüşü gibi olduğunu" düşündüklerini söylemişti. Bundan gazı alan medya da yüzlerce farklı kaynaktan NASA'nın büküm sürüşünü keşfettiğini, artık uzak yıldızlara birkaç yılda ulaşabileceğimizi ilan ettiler.

Tabii ki böyle bir şey yok. NASA henüz lazer hızıyla ilgili ölçümlerden emin değil. Üstelik bugün yapmak zorunda kaldıkları resmi açıklamada, "Büküm sürüşü şu anda sadece bir hayalden ibaret." diye belirttiler.

Aslında bunu daha önce nötrinoların hızıyla ilgili yapılan ölçümlerde yaşamıştık: basit bir kalibrasyon hatasından kaynaklanan ölçümler, bazı parçacıkların ışık hızını geçtiğini "göstermişti". Ancak kısa sürede bilim insanları hatayı fark ettiler ve ışık hızının geçilmediğini gördüler.

Kütleli bir parçacığın şu anda ışığı geçmesi halen imkansız (buna hemen karşı çıkacaklar için, takyonlarla ilgili yazımız burada). Bunun en basit ve temel sebebi, kütleli bir parçacığın ışık hızını geçmek için sonsuz enerjiye ihtiyaç duyması; ancak Evren içerisinde sonsuz enerjinin bulunmamasıdır.

Dolayısıyla hemen heyecanlanmamak lazım. Biraz sakince gelişmeleri beklemek ve verileri sindirmek en sağlıklısı olacaktır.

Bu süreçte bize sorularıyla ulaşan herkese çok teşekkür ederiz.

Kaynak: NASA