Evrim Ağacı

Modern Yaşamda Ölüm Kaynakları: Çağımızda Neden ve Nasıl Ölüyoruz?

Modern Yaşamda Ölüm Kaynakları: Çağımızda Neden ve Nasıl Ölüyoruz? visual.ly

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eskiden dertler çoktu: avcılar, beslenme, hastalıklar, grup içi çatışmalar, iklim, hava durumu, doğa olayları ve daha nicesi...

Değiştik, geliştik, evrimleştik... Ancak dertlerimiz pek de azalmadı. Sadece biçim değiştirdiler. Bugün hava durumu dolayısıyla çok az insan hayatını kaybediyor. Ya da avcılarından kaçamadığı için ölen bir insanı duymamız pek mümkün değil. Fakat modern çağdaki ölüm kaynakları çok daha farklı, çok daha "orijinal"... Uyuşturucular, modern araçlar (tren, araba, uçak, vs.), boğulma, merdivenden ve binalardan düşme, elektrik akımına kapılma ve daha nicesi... Tabii ki sıradan bir hayvan türü olarak, diğer hayvanların mücadele etmek zorunda oldukları şeylerin bir kısmıyla halen mücadele ediyoruz: çeşitli hastalıklar, çeşitli zehirli hayvanlar ve bitkiler, vb. bunun örnekleri... Yine de modern çağda yaşayan insanları öldürebilecek bazı şeyler, doğadaki herhangi bir canlının hayal edemeyeceği kadar çeşitli.

Üstelik dişiler ile erkekler arasında aynı kaynakların öldürücü etkisi de farklı olabiliyor. Etologlar (hayvan davranış bilimcileri) ve psikologlar bunu çoğu zaman erkeklerin daha fazla risk alan, daha korkusuz, daha cesur yapılı olmaları (veya en azından kültürün onları bu yöne itmeleri) olmasıyla açıklıyor. Birçok kültürdeki "erkek" algısına bakıldığında, bunun anlaşılır olduğunu görmek mümkün. Hastalık gibi elde olmayan sebepler haricindeki ölümlerin çoğu ya adrenalin tutkusu, ya kendini ispatlama merakından kaynaklanıyor. Örneğin PADI istatistiklerine göre Dünya'da dalış sporuyla uğraşan insanların %70 civarı erkektir. 1990 yılından bugüne köpekbalığı saldırılarına uğrayanların %90'ı erkektir. Elbette tüm köpekbalığı saldırıları dalgıçlara yönelik olmamıştır; ancak aradaki ilişkiyi görmek çok da zor değildir.

Bu infografikte, modern çağda yaşayan insanları yıllık olarak öldüren çeşitli kaynakları göreceğiz. Ayrıca görselde erkek ve dişi ölümleri de gösterildiği için, cinsiyetlerin hayatta kalma oranlarına dair de fikir elde edebileceğiz.

Umarız faydalı olur.

Görsel Çeviri ve Düzenleme: Mehmet Onurcan Kaya

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/09/2020 06:24:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3818

“Evrim yasalarını keşfetmek de, fizik veya kimya yasalarını keşfetmek gibidir: Bir tahminde bulunmayı mümkün kılacak kadar genelleme yapabilecek bir gözlem peşindesinizdir.”
Matt Cartmill