Evrim Ağacı

Midye Ming: Bilim İnsanları, Dünya'nın Yaşayan En Yaşlı Hayvanını Buldu; Sonra da Yanlışlıkla Öldürdü!

Bu yazı, Yahoo isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bangor Üniversitesi araştırmacıları dünyanın en yaşlı hayvanını belirledi: 507 yaşında, Ming adı verilen bir kabuklu yumuşakca. Ne yazık ki sayısız savaş yaşamış, bunca moda değişimi görmüş Ming, araştırma sürecinden sağ çıkamadı: Bilim insanları, yaşını anlamak için içini açmaya çalışmasıyla hayatını kaybetti.

Ming 2006’da İzlanda’ya yapılan bir araştırmanın sırasında tespit edildi. Araştırmacılar yaşından ya da öneminden habersiz, hayvanın yaşını içindeki halkaları sayarak tespit etmek için açtıkları sırada yanlışlıkla onu öldürdüler. O zamanlar bilim insanları Ming’in yaşını 405 olarak tespit etmiş fakat yeni çalışmalar Ming’in yaşının gerçekte 507 olduğunu gösterdi.

Bu tutarsızlık sayım yöntemlerinin farkından kaynaklandı. Bilim insanları deniz midyelerinin yaşına kabuğunun içindeki halkaların sayılmasıyla ulaşıldığını saptamışlardı. Uzun zamandır en doğru sonuca kabuğun içinde ligamentler tarafından korunan kısımdaki halkaları sayarak ulaşıldığını varsayıyorlardı. Ancak Ming çok yaşlı olduğu için bu halkalar milimetrik alanlara sıkışmıştı.

Bilim insanları daha doğru bir sonuca ulaşmak için dıştaki halkaları saymaya karar verdiler ve karbon-14 testi de bu sonucu doğruladı. Bilim insanları aynı zamanda iklim değişikliklerini halkalardaki kanıtlarda ve Ming’in yaşamı boyunca değişik zamanlarda görülen okyanus suyu sıcaklıklarını da halkalara gömülmüş oksijen izotoplarını kullanarak gözlemlediler.

Deniz midyesi ihmal edilebilir yaşlanma gösterir. Bu durum, güç, hareketlilik ya da üreme becerileri gibi hayatta kalma özelliklerinde ölçülebilir bir azalma göstermemek olarak tanımlanır. Deniz midyeleri insanlardan yaklaşık beş kat daha uzun süre yaşar.

Peki Ming’in doğduğu sıralarda, 1499’da neler oluyordu? Ming adını o zamanlar Çin’i yöneten hanedanlık olan Ming Hanedanlığından almıştır. Christopher Columbus Amerika’yı daha yeni keşfetmişti. Ispanyol Engizisyonu sürüyordu. Leonardo da Vinci, Mona Lisa’yı çizmeye başlamak üzereydi. Yani Ming’in ilk doğum gününü "Instagramlayacak" kimse yoktu. Paul Butler, ScienceNordic’e şöyle diyor:

Haber medyaya düşünce, midyenin ölümünden dolayı kızgın olan insanlar tarafından arandık. Fakat midyenin o kadar yaşlı olduğunu çok geç olmadan anlayamamıştık.

Ayrıca rakamların Ming’in o kadar da istisna olmadığını gösterdiğini de belirtti.

İzlanda seferimiz sırasında toplam 200 midye yakaladık. Unutmamak gerek ki her yıl binlerce midye ticari sebeplerle yakalanıyor. Yani bazı balıkçıların bizim yakaladığımız kadar hatta bizimkinden daha yaşlı midye yakalamış olma olasılığı çok yüksek.

ScieneNordic “hayvan” tanımına bağlı olarak Ming’in en yaşlı hayvan olmayabileceğini de belirtiyor. Cam sünger’in (Hexactinellida) 15bin yaşına eriştiği, hatta bazılarının 23 bin yaşında olduğu düşünülüyor.

1. Çeviri Kaynağı: Yahoo | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 22:00:53 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1763

“Mühendisler, insanlığın çeşitlenen ihtiyaçlarını karşılayabilmek için daha da çok çalışmalıdır.”
Harold Chestnut