Melez Yunus Evrime Nadir Bir Kapı Araladı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

DNA analizlerinin televizyonlarda dedektifi katile götürdüğünü görmüşsünüzdür; fakat bazı durumlarda, bu durumda açık denizde, bilim insanlarını hibrit yunuslara götürüyor.

Atlantik dönücü yunusları (Stenella clymene) tam bir biyolojik bulmaca. Amerikan Memeliler Birliğince 1981’de kendilerine özgün bir tür olarak ilan edilmişler; ancak  şeritli yunusa (S. coeruleoalba) olan benzerliklerine rağmen başlarda dönücü yunusun  (S. longirostris) bir alt türü olarak düşünülmüşlerdi.  DNA analizleri bu bulmacayı çözdü ve Atlantik dönücü yunusunun başlı başına bir tür olduğunu ortaya çıkardı.

Lisbon Üniversitesi’nden Ana Amaral, bu benzer üç türün toplam 72 bireyinden mitokondiryel ve hücresel DNA örneği aldı. Mitokondriyel DNA organizmaya annesi aracılığıyla geçerken, hücresel DNA iki ebeveynden de gelir. Burada ikisine de bakmak önemli bir noktaydı. Amaral hücresel DNA’nın dönücü yunusla, mitokondriyel DNA’nın da şeritli yunusla benzeştiğini gördü.

Bu durum Atlantik dönücü yunusunun; şeritli ve dönücü yunusların çiftleşmesiyle oluşan bir doğal hibrit olduğunu gösteriyor; bunun vahşi hayvanlarda nadir fakat mümkün olan bir durum olduğu biliniyor. Hibritlerin deniz memelilerinde daha da ender görüldüğü ve bu çalışmadan önce böyle bir örneğinin görülmediği belirtiliyor. Daha da alışılmadık  olan ise  sadece hayatta kalabilen döl üretmeleri değil yeni bir türün ortaya çıkmasıdır. National Geographic’e yazan Charles Q.Choi, Kanada Victoria Üniversitesinden evrimsel ekolog Pamela Willis’in açıklamalarına dayanarak şöyle diyor:

“Hibritlerin ebeveynleri kadar ortama adapte olmuş olmaları, kendi ekolojik alanlarını yaratmaları gerek. Daha sonra bir şekilde ebeveynlerinin türünden biriyle değil sadece kendi türlerinden biriyle çiftleşmiş olmaları gerek. Ancak bu sayede kendi, bağımsız evrimsel yollarını çizip yeni bir tür oluşturabilirler. Bu her iki koşulun da yerine getirilmesi güçtür”.

Bu durum evrimsel süreçte, özellikle denizel memeliler gibi gelişmiş hayvanlarda,  çok ender görülen bir durumdur. Şansımıza Atlantik dönücü yunusu gibi bir tür var ve bu duruma şahit olabiliyoruz.

Yazan: Zoe Shribman

Kaynak: Bu yazı PBS sitesinden çevrilmiştir.

Kalkolitik Çağ'a Genel Bir Giriş