Gece Modu

Bu yazı, PBS isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

DNA analizlerinin televizyonlarda dedektifi katile götürdüğünü görmüşsünüzdür; fakat bazı durumlarda, bu durumda açık denizde, bilim insanlarını hibrit yunuslara götürüyor.

Atlantik dönücü yunusları (Stenella clymene) tam bir biyolojik bulmaca. Amerikan Memeliler Birliğince 1981’de kendilerine özgün bir tür olarak ilan edilmişler; ancak şeritli yunusa (S. coeruleoalba) olan benzerliklerine rağmen başlarda dönücü yunusun (S. longirostris) bir alt türü olarak düşünülmüşlerdi. DNA analizleri bu bulmacayı çözdü ve Atlantik dönücü yunusunun başlı başına bir tür olduğunu ortaya çıkardı.

Lisbon Üniversitesinden Ana Amaral, bu benzer üç türün toplam 72 bireyinden mitokondiryel ve hücresel DNA örneği aldı. Mitokondriyel DNA organizmaya annesi aracılığıyla geçerken, hücresel DNA iki ebeveynden de gelir. Burada ikisine de bakmak önemli bir noktaydı. Amaral hücresel DNA’nın dönücü yunusla, mitokondriyel DNA’nın da şeritli yunusla benzeştiğini gördü.

Bu durum Atlantik dönücü yunusunun; şeritli ve dönücü yunusların çiftleşmesiyle oluşan bir doğal hibrit olduğunu gösteriyor; bunun vahşi hayvanlarda nadir fakat mümkün olan bir durum olduğu biliniyor. Hibritlerin deniz memelilerinde daha da ender görüldüğü ve bu çalışmadan önce böyle bir örneğinin görülmediği belirtiliyor. Daha da alışılmadık olan ise sadece hayatta kalabilen döl üretmeleri değil yeni bir türün ortaya çıkmasıdır. National Geographic’e yazan Charles Q.Choi, Kanada Victoria Üniversitesinden evrimsel ekolog Pamela Willis’in açıklamalarına dayanarak şöyle diyor:

“Hibritlerin ebeveynleri kadar ortama adapte olmuş olmaları, kendi ekolojik alanlarını yaratmaları gerek. Daha sonra bir şekilde ebeveynlerinin türünden biriyle değil sadece kendi türlerinden biriyle çiftleşmiş olmaları gerek. Ancak bu sayede kendi, bağımsız evrimsel yollarını çizip yeni bir tür oluşturabilirler. Bu her iki koşulun da yerine getirilmesi güçtür.

Bu durum evrimsel süreçte, özellikle denizel memeliler gibi gelişmiş hayvanlarda, çok ender görülen bir durumdur. Şansımıza Atlantik dönücü yunusu gibi bir tür var ve bu duruma şahit olabiliyoruz.

• Çeviri Kaynağı: PBS

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 12/12/2019 15:31:08 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2080

“İnsan, inanmak isteyen bir hayvan türüdür; inanmak zorundadır. Eğer inancı için sağlam bir kanıt bulamıyorsa, sözde kanıtlarla kendini tatmin edecektir.”