Evrim Ağacı

Maymunlar Ağrı Kesici Ağaç Kabuklarını Yiyerek Kendi Kendilerini Tedavi Ediyorlar!

Bu yazı, Scientific American isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bir maymunun, nezle olduğunda ya da başı ağrıdığında ecza dolabını açıp da 1-2 tane ağrı kesici alma lüksü yoktur. Peki maymun vahşi hayat içerisinde üşütme ya da öksürük gibi şeyler ile nasıl başa çıkıyor?

Georgia Üniversitesinden ekoloji uzmanı Ria R. Ghai ve çalışma ekibi Uganda’daki 100’den fazla kırmızı maymunu içeren bir grupta 4 yıl süren gözlem ile yağmur ormanlarının ağrı kesici eşleniği bir şeyi barındırıp barındırmadığını bulmaya çalıştılar.

Kırbaç kurdu parazitinden etkilenen maymunların dinlenmeye daha çok; hareket etmeye, temizlenmeye veya çiftleşmeye daha az zaman ayırdıkları görüldü. Ayrıca bu parazitten etkilenen maymunlar, sağlıklı olanlar ile aynı zamanda beslenmelerine rağmen, onlardan iki kat daha fazla ağaç kabuğu yediler. Araştırmanın bulguları, Proceedings of Royal Society B dergisinin Eylül 2015 sayısında yayınlandı.

Lifli yiyecekler, maymunların bağırsaklarındaki davetsiz misafirlerin temizlenmesinde yardımcı olabilir, fakat Ghai daha tatmin edici bir sebepten şüphelendi. Antiseptik ve analjezik gibi farmakolojik özelliği bulunan dokuz ağaç ve çalı türünden yedisi hasta maymunlar tarafından tercih edildi. Yani maymunlar kendi kendilerini tedavi ediyor olabilirlerdi, fakat Ghai diğer olasılıkları eleyemedi. Hasta maymunlar kırbaç kurdu parazitlerinin de dahil olduğu hastalıkların tedavisinde yerli halkın kullandığı bitkilerin aynılarını yiyorlardı. Ghai, “Bu bir tesadüfe benzemiyor.” diyor.

Arındıran Zehir

Helsinki Üniversitesinden araştırmacılar yakın bir zamanda kendi kendini tedavi edebilen karıncalar hakkındaki ilk bulgularını açıkladılar. Biyologlar yüzlerce Formica fusca cinsi karıncayı zehirli bir mantara maruz bıraktıklarında, bu mantardan etkilenen karıncaların birçoğunun deneyde hazır bulundurulan %4 ila 6’lık hidrojen peroksit çözeltisini tüketmeyi tercih ettiklerini gözlemlediler. Sağlıklı karıncalar ise düşük dozlarının bu tarz enfeksiyonları bastırabileceği, daha fazlasının da ölümcül olabileceği, evlerde kullanılan bu kimyasaldan kaçındılar. Bu çözeltiden kullanan hasta karıncalarda zehirli mantar sebebiyle ölümlerin olma ihtimalinin azaldığı görüldü. Vahşi doğada karıncalar, bazı bitkilerin yaprak biti istilasından korunmak için salgıladıkları maddeyi yiyerek sağlıyor olabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 28/09/2020 09:12:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4128