Evrim Ağacı

Laboratuvarda Yaratılan Hücreler Kullanılarak Bir Hayvan İçerisinde Organ Üretildi!

Bir kediye ait timus bezi/organı...
Tavsiye Makale

Bu yazı, Science Daily isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Laboratuvar üretimi organların yerleştirilmesine bir adım daha yaklaşıldı. Bilim insanları ilk kez, canlı bir hayvana nakledilen laboratuvar üretimi hücrelerden tam fonksiyonlu bir organ geliştirdiler. Araştırmacılar, hastalıklara karşı korunmak için hayati önemi olan T hücreleri olarak bilinen bağışıklık hücrelerini üreten ve kalbin yanında bulunan bir organ olan timusu ürettiler.

Bilim insanları gelecekteki araştırmalarla birlikte, bu buluşun zayıf bir bağışıklık sistemi olan insanlar için yeni tedavilere ışık tutabileceğini ümit ediyorlar. Edinburgh Üniversitesi Rejeneratif Tıp Merkezi (MRC) araştırma ekibi bir fare embriyosundan fibroblast denen hücreleri çıkardı. Yeniden programlama denilen bir teknik kullanarak, fibroblastları tamamen farklı bir hücre çeşiti olan timus hücrelerine dönüştürdüler.

Yeniden programlanmış hücreler, timus hücreleri gibi görünmek için biçim değiştirdiler ve ayrıca laboratuvardaki T hücrelerinin gelişimini desteklemeyi başardılar. Bu, sadece timus hücrelerinin yapabildiği özelleşmiş bir işlevdi. Araştırmacılar, yeniden programlanmış hücrelerle diğer ana timus hücre türlerini karıştırdıklarında ve onları bir fareye yerleştirdiklerinde, hücreler yapay bir organa dönüştü. Yeni organ, sağlıklı bir yetişkindeki timusla aynı yapıya, karmaşıklığa ve işleve sahipti. Bu, bilim insanlarının yeniden programlamayla vücut dışında oluşturulan hücrelerden üretilen ilk, bütün halde yaşayan bir organdı.

Doktorlar gösterdi ki, timus bozuklukları olan hastalar, doğumdan sonra timus organı nakliyle ya da fazladan bağışıklık hücresinin aşılanmasıyla tedavi edilebilirler. İki durumda da donör eksikliği ve alıcının doku eşleşmesi problemi gibi sorunlar var.

İlerideki gelişmelerle birlikte, araştırmacılar, laboratuvar üretimi hücrelerinin, zayıf bağışıklık sistemi bulunan insanlar için timus nakli tedavisinin temelini oluşturabileceğini umuyorlar. Bu teknik, hücre terapilerinde de kullanılabilecek hastayla uyumlu T hücrelerin laboratuvarda üretimi için bir imkan sunabilir. Bu tür tedaviler, nakil sonrası bağışıklık sistemlerinin yenilenme oranını hızlandırmaya yardım ederek, kemik iliği nakli hastaları için faydalı olabilir.

Bu buluş, timusun düzgün bir şekilde gelişmesini engelleyen genetik koşullarla doğan bebekler için umut vaat ediyor. Timus, yaşlanmayla birlikte bozulmaya başlayan ilk organ olduğu için, bu yöntemle yaşlılara da yardım edilebilir. Çalışma, Nature Cell Biology dergisinde yayımlandı. Edinburgh Üniversitesi Rejeneratif Tıp Merkezi(MRC)’nden araştırmanın başındaki isim Profesör Clare Blackburn şunları söyledi:

Araştırmamız, klinik açıdan kullanışlı yapay timusun laboratuvarda üretilmesi hedefine ulaşmak için önemli bir adım olduğunu gösterdi.

Rejeneratif Tıp Merkezi(MRC) başkanı Dr.Rob Buckle şöyle söylüyor:

Bu heyecan verici bir çalışma ama bu işlemin insanlarda kullanımının elverişli hale gelmesi için, güvenli ve sıkı kontrollü bir biçimde yeniden üretilebilmesinden önce, çok daha fazla çalışmaya gerek olacaktır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 05/08/2020 16:33:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3986

“Bilim, evinizin üst katındaki kaliteli bir mobilya gibidir. Tabii eğer zemin katta sağduyuya sahipseniz.”
Oliver Wendell Holmes