Kuyrukluyıldız-Gezegen Çarpışmaları, Aminoasitlerin Kendiliğinden Oluşmasını Sağlıyor! Market Watch
Yazar Imperial College London Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
6,379 Okunma Sayısı
Notlarım

Bilim insanları, aminoasit gibi hayatın temel yapıtaşlarını üreten bir kozmik fabrika keşfettiler.

Imperial College London'dan bir araştırma ekibi, Kent Üniversitesi ve Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı, beraberce yaptıkları bir çalışmada buzlu bir kuyruklu yıldızın bir gezegene çarptığında aminoasitin oluşabileceğini keşfetti. Bu üretim, aynı zamanda tamamen kaya olan kuru bir meteorit buzlu bir gezegene çarparsa da gerçekleşebilir.

Keşif, aynı zamanda Dünya 4,5 ve 3,8 milyar yıl önceki aralıklarda meteor ve kuyruklu yıldız bombardımanından sonra hayatın nasıl başladığı ile ilgili bulmacanın parçalarını öğrenmek için bir seçenek sunuyor.

Araştırma Nature Geoscience dergisinde yayımlandı. Araştırmanın yazarlarından biri olan, Imperial College London Yer Bilimleri ve Mühendisliği Bölümü'nden Dr. Zita Martins şöyle diyor:

Çalışmalarımız gösteriyor ki yaşamın temel yapıtaşları Güneş Sistemi’nde herhangi bir yerde, hatta belki daha da ötesinde oluşabiliyor. Ama bu yapıtaşları, yaşamın geliştirebilmesi için gerekli koşullara ihtiyaç duyuyor. Heyecan verici olan ise, çalışmalarımızın yapıtaşlarının Güneş Sistemi’nde farklı bir yerinde oluşarak gezegenimizde yaşamın nasıl kök saldığına daha geniş bir bakış açısı sunuyor olması.

Aynı zamanda araştırmanın diğer yazarlarından olan Kent Üniversitesi'nden Dr. Mark Price ekliyor:

Bu keşif bize su veya karbondioksit buzu gibi çok basit moleküllerden, aminoasitler gibi karmaşık moleküllerin oluşabilmesini sağlayan doğal ve çok basit bir mekanizmanın varlığını gösteriyor. Bu, hayatın başlangıcı ile ilgili ilk basamak. Bir sonraki basamak ise, aminoasitin protein gibi daha karmaşık yapılara nasıl dönüştüğüdür.

Araştırmacılar, Enceladus ve Europa gibi yüzeylerinde bolca buzun bulunduğu yerlerin, meteor çarpışmalarında aminoasitin nasıl oluşmasını mümkün kılacak harika ortamlar olduğunu söylüyorlar. Çalışmaları, hayatın izlerine yönelik araşyışımız için yaptığımız uzay görevlerine yeni bir yön çiziyor.

Araştırmacılara göre; bir kuyruklu yıldız gezegene çarptığında aminoasitlerin oluşmasını sağlayacak molekülleri oluşturan bir şok dalgası oluşturuyor. Çarpışma aynı zamanda bu moleküllerin aminoasitlere dönüşebilmesini sağlayacak ısıyı da üretiyor.

Ekip, bir kuyrukluyıldız çarpmasını modellemek için yüksek hızlı biri silahla yaptıkları atış denemeleriyle bu sonuçlara ulaştılar. Kent Üniversitesi'nde bulunan bu silah, sıkışmış gaz kullanarak saniyede 7.15 kilometreye varan hızlarda cisimleri fırlatabiliyor. Araştırmacılar, bu silahla kuyrukluyıldızların yapısına benzer buz karışımlarına ateş ediyorlar. Çarpışmanın etkisiyle glisin ile birlikte hem sağ elli, hem sol elli alanin aminoasitleri kendiliğinden oluştu.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 07/12/2021 12:07:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3059