Gece Modu

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan müziğinin kökenleri uzun bir zamandır filozoflar, kültür bilimciler ve doğa bilimciler tarafından hararetle tartışılan bir konu olmuştur. Almanya'nın Seeweisen kentinde bulunan Max Planck Ornitoloji Enstitüsü ve ABD'nin Seattle kentindeki Cornish Sanat Okulu'ndan araştırmacılar Amazon bölgesinde bulunan küçük bir ötücü kuşun melodileri ile insan müziği arasında çarpıcı benzerlikler keşfetti. Müzisyen Çalıkuşu olarak bilinen Cyphorhinus arada türü ötücü kuşlar da, insanlar gibi ahenkli aralıkları ahenksizlere tercih ediyor. Bu durum, kuşlarda daha önce hiç gözlenmemiş bir durum. Kuşun müzikalitesi daha da öteye gidiyor: Müzisyen Çalıkuşları, oktavlar, tam beşliler ve tam dörtlüler gibi tam ahenkli durakları tercih ediyor. Bu da, kuşların sesini dinleyen insanlara, bu kuşların belli bir ton merkezi etrafında odaklandığı hissini veriyor.

Müzisyen Çalıkuşlarının şarkıları ile insan kompozisyonları çarpıcı bir şekilde birbirine benziyor. Görselde, 1 numara kuş melodilerinin zamana bağlı frekans değişimini göstermektedir. 2 numara, kuşun melodilerinin notaya dökülmüş halidir. 3 numara Haydn'ın 103 numaralı senfonisinin açılış melodisinin ikinci bölümüdür. 4 numara ise Bach'ın A Minör'de fugue XX'in açılışıdır.
Müzisyen Çalıkuşlarının şarkıları ile insan kompozisyonları çarpıcı bir şekilde birbirine benziyor. Görselde, 1 numara kuş melodilerinin zamana bağlı frekans değişimini göstermektedir. 2 numara, kuşun melodilerinin notaya dökülmüş halidir. 3 numara Haydn'ın 103 numaralı senfonisinin açılış melodisinin ikinci bölümüdür. 4 numara ise Bach'ın A Minör'de fugue XX'in açılışıdır.

Müzisyen Çalıkuşu olarak bilinen bu kuşlar bu şekilde isimlendirilmiştir, çünkü kuşların şarkılarında kullandıkları aralıklar, birçok insan kültüründe görülen şarkılardaki aralıklarla aynıdır. Bu bulgu, besteci ve müzikbilimci Emily Doolittle ile biyolog Henrik Brumm'un zoomüzikoloji araştırmalarının sonucudur. Ahenli aralıklar, birbirleriyle tam olarak uyumlu olarak algılanan aralıklardır. Sakin ve dengeli sesler verirler ve Batı Müziği'nin temelinde yer alırlar. Bu da Müzisyen Çalıkuşlarının seslerinin neden sakinleştirici etkide olduğunu göstermektedir: kuşlar, tam oktavlar, beşliler ve dörtlüler kullanırlar.

Araştırmacılar, kuşların şarkıları ile Bach ve Haydn'ın besteleri arasında şaşırtıcı benzerlikler keşfetti. Emily Doolittle konuyla ilgili şunları söylüyor:

Ne var ki bu durum, müzisyen çalıkuşlarının, insanların kullanmayı tercih edeceği anahtar ile şarkılarını söyledikleri anlamına gelmiyor. Burada gördüğümüz daha çok, kuşun kullandığı aralıkların ara sıra insanların kendi şarkılarında kullandıkları ile aynı skalada olan frekanslar ve sesler yaratmasıdır.

Bu kuşların müziği ne şekilde algıladığı ve şarkılarına neleri kullanacaklarına karar verdikleri halen bilinmeyen bir konu ve ileride üzerinde çalışılacaktır. Bu türlerdeki şarkıların kökenlerini anlamak, insanların şarkılarının kökenlerini anlamak konusunda önemli bir adım olabilir.

Bu İçerik Size Ne Hissettirdi?
  • Muhteşem! 0
  • Tebrikler! 0
  • Bilim Budur! 0
  • Mmm... Çok sapyoseksüel! 0
  • Güldürdü 0
  • İnanılmaz 0
  • Umut Verici! 0
  • Merak Uyandırıcı! 0
  • Üzücü! 0
  • Grrr... *@$# 0
  • İğrenç! 0
  • Korkutucu! 0
Kaynaklar ve İleri Okuma

Evrim Ağacı'na her ay sadece 1 kahve ısmarlayarak destek olmak ister misiniz?

Şu iki siteden birini kullanarak şimdi destek olabilirsiniz:

kreosus.com/evrimagaci | patreon.com/evrimagaci

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/11/2019 14:15:47 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1576

İçerik Kullanım İzinleri: Evrim Ağacı'ndaki yazılı içerikler orijinallerine hiçbir şekilde dokunulmadığı müddetçe izin alınmaksızın paylaşılabilir, kopyalanabilir, yapıştırılabilir, çoğaltılabilir, basılabilir, dağıtılabilir, yayılabilir, alıntılanabilir. Ancak bu içeriklerin hiçbiri izin alınmaksızın değiştirilemez ve değiştirilmiş halleri Evrim Ağacı'na aitmiş gibi sunulamaz. Benzer şekilde, içeriklerin hiçbiri, söz konusu içeriğin açıkça belirtilmiş yazarlarından ve Evrim Ağacı'ndan başkasına aitmiş gibi sunulamaz. Bu sayfa izin alınmaksızın düzenlenemez, Evrim Ağacı logosu, yazar/editör bilgileri ve içeriğin diğer kısımları izin alınmaksızın değiştirilemez veya kaldırılamaz.

Soru Sorun!
Reklam
Reklam
Öğrenmeye Devam Edin!
Evrim Ağacı %100 okur destekli bir bilim platformudur. Maddi destekte bulunarak Türkiye'de modern bilimin gelişmesine güç katmak ister misiniz?
Destek Ol
Gizle
Türkiye'deki bilimseverlerin buluşma noktasına hoşgeldiniz!

Göster

Şifremi unuttum Üyelik Aktivasyonu

Göster

Şifrenizi mi unuttunuz? Lütfen e-posta adresinizi giriniz. E-posta adresinize şifrenizi sıfırlamak için bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Eğer aktivasyon kodunu almadıysanız lütfen e-posta adresinizi giriniz. Üyeliğinizi aktive etmek için e-posta adresinize bir bağlantı gönderilecektir.

Geri dön

Close
“Bilime dayanmayan felsefe boştur. Bilim keşfeder, felsefe yorumlar.”
Albert Einstein
Geri Bildirim Gönder