Evrim Ağacı

Kuşların Şarkıları ile İnsanların Şarkıları Arasında Çarpıcı Benzerlikler Keşfedildi!

Tavsiye Makale

Bu yazı, Phys.org isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

İnsan müziğinin kökenleri uzun bir zamandır filozoflar, kültür bilimciler ve doğa bilimciler tarafından hararetle tartışılan bir konu olmuştur. Almanya'nın Seeweisen kentinde bulunan Max Planck Ornitoloji Enstitüsü ve ABD'nin Seattle kentindeki Cornish Sanat Okulu'ndan araştırmacılar Amazon bölgesinde bulunan küçük bir ötücü kuşun melodileri ile insan müziği arasında çarpıcı benzerlikler keşfetti. Müzisyen Çalıkuşu olarak bilinen Cyphorhinus arada türü ötücü kuşlar da, insanlar gibi ahenkli aralıkları ahenksizlere tercih ediyor. Bu durum, kuşlarda daha önce hiç gözlenmemiş bir durum. Kuşun müzikalitesi daha da öteye gidiyor: Müzisyen Çalıkuşları, oktavlar, tam beşliler ve tam dörtlüler gibi tam ahenkli durakları tercih ediyor. Bu da, kuşların sesini dinleyen insanlara, bu kuşların belli bir ton merkezi etrafında odaklandığı hissini veriyor.

Müzisyen Çalıkuşlarının şarkıları ile insan kompozisyonları çarpıcı bir şekilde birbirine benziyor. Görselde, 1 numara kuş melodilerinin zamana bağlı frekans değişimini göstermektedir. 2 numara, kuşun melodilerinin notaya dökülmüş halidir. 3 numara Haydn'ın 103 numaralı senfonisinin açılış melodisinin ikinci bölümüdür. 4 numara ise Bach'ın A Minör'de fugue XX'in açılışıdır.

Müzisyen Çalıkuşu olarak bilinen bu kuşlar bu şekilde isimlendirilmiştir, çünkü kuşların şarkılarında kullandıkları aralıklar, birçok insan kültüründe görülen şarkılardaki aralıklarla aynıdır. Bu bulgu, besteci ve müzikbilimci Emily Doolittle ile biyolog Henrik Brumm'un zoomüzikoloji araştırmalarının sonucudur. Ahenli aralıklar, birbirleriyle tam olarak uyumlu olarak algılanan aralıklardır. Sakin ve dengeli sesler verirler ve Batı Müziği'nin temelinde yer alırlar. Bu da Müzisyen Çalıkuşlarının seslerinin neden sakinleştirici etkide olduğunu göstermektedir: kuşlar, tam oktavlar, beşliler ve dörtlüler kullanırlar.

Araştırmacılar, kuşların şarkıları ile Bach ve Haydn'ın besteleri arasında şaşırtıcı benzerlikler keşfetti. Emily Doolittle konuyla ilgili şunları söylüyor:

Ne var ki bu durum, müzisyen çalıkuşlarının, insanların kullanmayı tercih edeceği anahtar ile şarkılarını söyledikleri anlamına gelmiyor. Burada gördüğümüz daha çok, kuşun kullandığı aralıkların ara sıra insanların kendi şarkılarında kullandıkları ile aynı skalada olan frekanslar ve sesler yaratmasıdır.

Bu kuşların müziği ne şekilde algıladığı ve şarkılarına neleri kullanacaklarına karar verdikleri halen bilinmeyen bir konu ve ileride üzerinde çalışılacaktır. Bu türlerdeki şarkıların kökenlerini anlamak, insanların şarkılarının kökenlerini anlamak konusunda önemli bir adım olabilir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/10/2020 02:00:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1576

“Sorgulanamayan cevaplardansa, cevaplanamayan soruları tercih ederim.”