Kulaklık Takmak Bakterileri Arttırarak Sizi Hasta Eder Mi?

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Gerçeklik Analizi Araştırmaları'nın bir parçasıdır. Bu sistem çerçevesinde analiz edilen iddialar, "Gerçek", "Karışık", "Sahte" şeklinde üç sınıfa ayrılmaktadır. Aynı analiz sistemi çerçevesinde, ünlü insanlara atfedilen sözler de incelenmektedir. Bu sözler, "Gerçek", "Hatalı Atıf", "İspatsız" ve "Sahte" şeklinde dört sınıfa ayrılmaktadır.

1 saatten uzun kulaklık takarsanız, kulağınızın içerisindeki bakteriler 600-1000 kata kadar artar ve dolayısıyla kulaklık takmak sizi çok hasta edebilir, çok tehlikelidir.

Karışık

Gerçek Taraflar

Kulaklık kullanım süresi arttıkça, kulak içerisindeki bakterilerin sayıca artış gösterdiği doğrudur.

Sahte Taraflar

Ancak hiçbir araştırmada bu sayının 600-1000 kata kadar olduğu gösterilmemiş, yapılan birkaç çalışmada 1 saatlik kullanım sonunda sadece 10-12 katlık bir artış gözlenmiştir. Üstelik bu araştırmaların ve çok daha fazlasının hiçbirinde, bu bakteri artışının herhangi bir kulak enfeksiyonu ya da hastalığı ile ilişkisi bulunamamıştır. Dolayısıyla, kulaklık kullanımı bakteri sayısını arttırsa da, abartı sürelere ulaşılmadığı sürece hiçbir sağlık riski taşımaz.

Bu mitin Dünya çapında yayılmasının suçlusu, The New York Times gazetesi yazarı Betsy Wade'in 3 Ocak 1993 tarihinde Brook ve Jackson'ın makalesiyle ilgili yaptığı bir gazete haberinde, 11 kat artışı halen anlaşılamayan bir sebeple 700 kat olarak yayınlamış olmasıdır. Muhtemelen matematiği yetmedi ya da okuma konusunda bir sıkıntı vardı (ya da birçok gazeteci gibi içi boş bir prim peşindeydi). O günden bugüne sayısız kaynak 700'ün etrafında dolaşarak bu miti geliştirmiştir. Günümüzde buna bir de kulaklıkların çok sayıda "ciddi" hastalığa neden olduğu yalanı eklenmiş ve mit daha da gelişmiştir.

Kulaklık takıldığı zaman dış ortamla ilişkisi büyük oranda kesilen kulağın içerisinde sıcaklık ve nem oranları artar. Bu sebeple, normalde dış ortamla neredeyse aynı sıcaklıkta bulunan kulak içi ısınır ve nemlenir. Bu da, bakterilerin normal kulak ortamından çok daha sevdikleri bir ortamın oluşmasına ve sayıca hızla artmalarına neden olur. Çünkü sıcak ve nemli ortamlarda, vücudumuzdaki ve etrafımızdaki birçok bakterinin enzimleri daha iyi çalışır ve üreme hızları artar.

Bu konuda çok fazla sayıda araştırma yapılmamış olsa da, yapılan en önemli araştırma 1992 senesinde Itzhak Brook ve William Jackson tarafından yapılmış ve Laryngoscope isimli makale dergisinde yayınlanmıştır. Araştırmada bir denek, havayolları tarafından dağıtılan kulaklıkları 1 saat boyunca, aralıksız olarak takmıştır. Kulaklık takılmadan önce kulaklığın yüzeyinde 60 farklı mikroorganizma bulunmuştur. 1 saatlik kullanımın sonrasında ise bu sayı 650 civarına ulaşmış, yani 11 kat artmıştır. Dolayısıyla 700 kat gibi abartı ve korkutucu sayılar tamamen uydurmadır.

Brook ve Jackson, yaptıkları araştırmanın sonunda üreyen bu bakterilerin hiçbirinin kulak enfeksiyonları veya hastalıkları ile herhangi bir alakasını ortaya çıkaramamıştır. Onlardan sonra, Malezya'da 118 telefonla danışma elemanı üzerinde yapılan bir çalışmada, günde 7 saat, haftada en az 5 gün düzenli olarak kulaklık takan çalışanların sadece 11 tanesinde kulak-burun-boğaz enfeksiyonu keşfedilmiş, bu 11 vakanın ise sadece 4 tanesinin kulaklık kullanımı sebebiyle hastalandığı ortaya çıkarılmıştır. Dolayısıyla kulak içerisindeki bakterilerin sayısı artsa bile, bu artışın kulak hastalıkları ile doğrudan bir alakası bulunmamaktadır.

Kulak içerisindeki mikroorganizma çeşitliliğinin de sayıca artmasının sebebi, nemli ve sıcak olan kulak içerisinde, deri altında yaşayan bakterilerin de terleme sonucu ulaşması ve kulak içerisinde çoğalmalarıdır. Yukarıda da belirtildiği gibi, bu durum bile hastalanma ihtimalini kayda değer miktarda arttırmamaktadır.

Tıbbi Uyarı

Eğer ki kullandığınız kulaklık hijyenik bir şekilde saklanmıyorsa, elbette dışarıdan tehlikeli mikropları kulağınıza taşıyabilir. Ancak bunun suçlusu kulaklık kullanımı veya süresinden çok (bunun çok az etkisi vardır), sizin kulaklığınızı ne kadar temiz kullandığınızdır. Sonuçta tek bir tehlikeli bakterinin kulağınıza taşınması bile, kulaklığı uzun süre kullanmasanız bile hastalığa neden olabilir. Siz yine de işi garantiye almak isterseniz, belli aralıklarla kulaklıklarınızı çıkararak kulaklarınızı dinlendirin. Hem artan sayıda bakterilerin azalmasını sağlayın, hem de kulak içi ortamınızın eski haline gelmesini sağlayın. Böylesi, daha sağlıklı olmaktan çok, daha hijyenik olacaktır.

• Ana Görsel Kaynağı: Pinterest
  • C. Adams. Does wearing headphones increase bacteria in the ear? Do refrigerators promote cold-resistant bacteria?. (2007, Aralık 28). Alındığı Tarih: 10 Ağustos 2018. Alındığı Yer: The Straight Dope
  • I. Brook, et al. (1992). Changes in the microbial flora of airline headset devices after their use. Laryngoscope, sf:88-89.

Alternatif Tıp Hakkında Bilmeniz Gereken 10 Şey...

Bilim Camiası Anlaşmaya Vardı: İnsan Dışı Hayvanlar Da Bilinçli!