Tüm Reklamları Kapat

Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor!

Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor! Chris Clark
2 dakika
1,135
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 2 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Tüm Reklamları Kapat

Bristol Üniversitesi'ndeki bilim insanları tarafından yürütülen bir araştırma, tek hörgüçlü develerin böbreklerinin aşırılıklarla başa çıkmasına yardımcı olmada nasıl önemli bir rol oynadığına dair yeni bulgular buldu. Communications Biology dergisinde yayınlanan yeni bir makalede, deve böbreklerinin dehidrasyon (su kaybı) ve hızlı rehidrasyon (hızlı bir şekilde su kazanma) stresine tepkisini incelediler.

Camelus dromedarius, Kuzey ve Doğu Afrika, Arap Yarımadası ve İran'ın kurak ve yarı kurak bölgelerinde yaşayan önemli besi hayvanlarıdır ve milyonlarca insanın temel ihtiyaçlarını karşılamaya devam etmektedir. Arap Yarımadası'nda 3.000 ila 6.000 yıl önce evcilleştirildiği düşünülen deve, yük hayvanı olarak, binicilik ve spor yapmak, süt, et ve barınak üretmek için kullanılmış ve günümüzde de aynı amaçlarla kullanılmaktadır.

Tüm Reklamları Kapat

Tek hörgüçlü deve veya Hecin devesi, çöl ortamına inanılmaz derecede iyi adapte olmuştur, suya erişim olmadan haftalarca dayanabilir. Çok iyi gelişmiş olan böbreği, devenin yüksek konsantrasyonda idrar üretmesini ve suyun asla boşa gitmemesini sağlar.

Artan çölleşme ve iklim değişikliği nedeniyle, develerin adaptasyonlarına ilgi yeniden artmaya başladı. Ayrıca, gelişmiş laboratuvar teknikleri, bu adaptasyonların altında yatan genetik mekanizmaları daha rahat incelemeye izin veriyor. Bugüne kadar, develerin böbreğinde dehidrasyonla baş etmede rol oynayan genlerin serbestçe erişilebilen, kapsamlı bir çalışma yoktu. Bu proje ise, Bristol Üniversitesi'ndeki Profesör David Murphy'nin Laboratuvarı ile Birleşik Arap Emirlikleri Üniversitesi'ndeki Profesör Abdu Adem'in Laboratuvarı arasında verimli bir işbirliğinin başlamasıyla 2015 yılında doğdu.

Tüm Reklamları Kapat

Ekip, dehidratasyon ve rehidrasyon sonucunda deve böbreğinde binlerce genin nasıl değiştiğini analiz etti ve böbrekteki kolesterol miktarının su koruma sürecinde rolü olduğunu öne sürdü. Bu sonuçları daha da doğrulamak için farklı teknikler kullandılar. Bristol Üniversitesi Tıp Fakültesi'nden baş yazarlar Fernando Alviral Iraizoz ve Benjamin T. Gillard şunları söyledi:

Böbrek hücrelerinin zarındaki kolesterol miktarındaki azalma, çözünen maddelerin ve suyun böbreğin farklı bölümlerinde hareketini kolaylaştıracaktır. Suyu verimli bir şekilde geri emmek ve yüksek konsantrasyonda idrar üretmek için gerekli olan bu işlem, böylece su kaybını önler.

Bildiğimiz kadarıyla bu çalışma, kolesterol seviyesinin böbrekte su tasarrufu ile doğrudan ilişkili olduğunu gösteren ilk araştırmadır. Çalışmamızda, lipitlerin, diğer türler üzerinde çalışırken de önemli olabilecek yeni bir rolünü tanımlamış oluyoruz.

Makalenin hakemlerinden birinin de belirttiği gibi ekip, iklim değişikliği bağlamında çok değerli olan ve bu nedenle bilim insanlarının dehidrasyon sürecinde su kontrol mekanizmalarını anlamalarına yardımcı olacak muazzam bir bilgi kaynağı sunuyor. Bu araştırmanın yayınlanmasının ardından ekip, şimdi deve beyninin aynı uyaranlara nasıl tepki verdiğine, jerboa ve zeytin faresi gibi diğer türlerin çöllerdeki yaşama nasıl uyum sağladığını araştırıyor.

Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 22/02/2024 10:22:38 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10639

Tüm Reklamları Kapat
Kırmızı Gören Boğalar Neden Sinirleniyor?
Spiderman Gerçek Olabilir mi?
Bilmeden Sahip Olabileceğiniz 10 Anormal Özellik!
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?
Gizemli
Gizemli "Benford Yasası", Seçim Hilelerini İspatlamakta Nasıl Kullanılır?

S. Akman, et al. Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor!. (24 Haziran 2021). Alındığı Tarih: 22 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/10639
Akman, S., Bakırcı, Ç. M. (2021, June 24). Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor!. Evrim Ağacı. Retrieved February 22, 2024. from https://evrimagaci.org/s/10639
S. Akman, et al. “Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 24 Jun. 2021, https://evrimagaci.org/s/10639.
Akman, Sude. Bakırcı, Çağrı Mert. “Kolesterol, Tek Hörgüçlü Develerin Susuzluk Direncinde Önemli Bir Rol Oynuyor!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, June 24, 2021. https://evrimagaci.org/s/10639.