Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Çin'de bulunan yeni fosiller, sincap büyüklüğündeki memelilerin dinozorların üzerindeki ağaçların tepelerinde gezindiğini ortaya koydu! Yeni tanımlanan 3 adet fosil tür, memelilerin sanılandan daha eski zamanlarda ve daha hızlı evrimleştiğini gösterdi.

Haramiyidler olarak bilinen bu canlılar, günümüzden yaklaşık 160 milyon yıl önce Jurassik Dönem'de Çin'de yaşadılar. İnce ve zarif olan bu hayvanların elleri, ayakları ve kavrayıcı kuyrukları üzerinde yapılan analizler ağaçlarda yaşamak üzere özelleştiklerini gösteriyor. Amerikan Doğa Tarihi Müzesi paleontologu ve araştırmanın eş yazarlarından olan Jin Meng şöyle söylüyor:

"Mezozoik Dönem'de dinozorların gölgesi altında yaşayan, kemirgen benzeri böcek yiyici memeli görüntüsü yeniden çizilmeli. Geçtiğimiz yıllarda yapılan çalışmalar erken memelilerin oldukça çeşitli habitatları kapladığını gösterdi. Yerde yürüdüler, yüzdüler, çukurlar kazdılar ve hatta ormanlarda süzüldüler."

Bu ilginç memeliler dişleri ve bir parça çene kalıntılarıyla tanımlanıyordu. Ancak geçtiğimiz sene Meng ve arkadaşları ilk defa bütün halindeki bir haramiyid fosilini ilan ettiler. Haramiyidler şu anda yaşayan hiçbir memeliye tam olarak benzemiyorlar; ancak çoktüberkülatlar olarak bilinen ve soyu tükenmiş olan bir diğer memeli grupla çok yakın akrabalar. Bu memeli grubu isimlerini dişlerinde bulunan karmaşık girintilerden alıyorlar. Aşağıda, bulunan haramiyid fosili gözüküyor:

Yeni bulunan haramiyid fosili; tür adı: Shenshou lui... (Görsel hakkı: Jin Meng)

Yeni araştırmalarında Meng ve katkı sunan ekip arkadaşları 6 yeni haramiyid iskeleti raporluyorlar. Bunlardan 3 tanesi 10 Eylül 2014'te Nature dergisinde yayımlanan makaleyle tanıtıldı. Bu bulgu, Mezozoik Dönem'e ait memeli evrimi görüntüsünü değiştiriyor. Bu zamanlarda dinozorlar karaların efendisiydi. Oklahoma Eyalet Üniversitesi palentologu Anne Weil şöyle söylüyor:

"Yeni çıkan görüntüye göre memeli evrimi değişik vücut tiplerini daha erken dönemlerden geliştirmeye başlamış. Bugünkü ufak kemirgenlere bakıp fareler ile sincapların tamamen farklı hayvanlar olduğunu görebilirsiniz. Memeliler ile haramiyidler arasındaki bariz farklar bu durumun Mezozoik Dönem'de de geçerli olduğunu gösteriyor."

Bu yeni haramiyidler antik memeli kuzenlerimize bakış açımızı genişletmekle de kalmıyor. Bu uzun zamandır gizemli kalan hayvanlar arasındaki ilişkiler, ilk memelilerin nasıl evrimleştiğine dair de önemli bilgiler sunuyor. Geleneksel görüşe göre memeliler Jurassik Dönem içerisinde bir zamanda evrimleştiler. Kabaca bir memeliye benzeyen haramiyidlerin bu grubun dışında kaldığı düşünülüyordu. Ancak Meng ve arkadaşlarının ortaya koyduğu bu bütün iskeletler, haramiyidlerin de gerçek memeliler olduğunu gösteriyor. Meng şöyle söylüyor:

"Bilinen en eski haramiyidlerin yaşı düşünüldüğünde, memelilerin en erken günümüzden 220-201 milyon yıl önce, Geç Triyas Dönem'de evrimleştiği görülüyor."

Weil ise şunları ekliyor:

"Bu bulguların çekişme yaratacağı kanaatindeyim. Ancak araştırma, memelilerin nereden geldiğine dair önemli eklemelerde bulunuyor. Bu bulguların bir süredir devam eden bir tartışmaya yeni cepheler açacağı kanısındayım. Öte yandan bu yeni canlılara yöneltilen sorular sayesinde paleontolojinin Mammalia'nın (Memeliler Sınıfı'nın) antikliği hakkında birçok şey öğreneceğini düşünüyorum."

Yazan: Brian Switek

Görsel: Zhao Chuang

Kaynak: Bu yazı NatGeo sitesinden çevrilmiştir.

Ana Hatları ile Tunç Çağı