Tüm Reklamları Kapat

Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı! Zhao Chuang
Tüm Reklamları Kapat

Çin'de bulunan yeni fosiller, sincap büyüklüğündeki memelilerin dinozorların üzerindeki ağaçların tepelerinde gezindiğini ortaya koydu! Yeni tanımlanan 3 adet fosil tür, memelilerin sanılandan daha eski zamanlarda ve daha hızlı evrimleştiğini gösterdi.

Haramiyidler olarak bilinen bu canlılar, günümüzden yaklaşık 160 milyon yıl önce Jurassik Dönem'de Çin'de yaşadılar. İnce ve zarif olan bu hayvanların elleri, ayakları ve kavrayıcı kuyrukları üzerinde yapılan analizler ağaçlarda yaşamak üzere özelleştiklerini gösteriyor. Amerikan Doğa Tarihi Müzesi paleontologu ve araştırmanın eş yazarlarından olan Jin Meng şöyle söylüyor:

Tüm Reklamları Kapat

Mezozoik Dönem'de dinozorların gölgesi altında yaşayan, kemirgen benzeri böcek yiyici memeli görüntüsü yeniden çizilmeli. Geçtiğimiz yıllarda yapılan çalışmalar erken memelilerin oldukça çeşitli habitatları kapladığını gösterdi. Yerde yürüdüler, yüzdüler, çukurlar kazdılar ve hatta ormanlarda süzüldüler.

Bu ilginç memeliler dişleri ve bir parça çene kalıntılarıyla tanımlanıyordu. Ancak geçtiğimiz sene Meng ve arkadaşları ilk defa bütün halindeki bir haramiyid fosilini ilan ettiler. Haramiyidler şu anda yaşayan hiçbir memeliye tam olarak benzemiyorlar; ancak çoktüberkülatlar olarak bilinen ve soyu tükenmiş olan bir diğer memeli grupla çok yakın akrabalar. Bu memeli grubu isimlerini dişlerinde bulunan karmaşık girintilerden alıyorlar. Aşağıda, bulunan haramiyid fosili gözüküyor:

Yeni bulunan haramiyid fosili; tür adı: Shenshou lui...
Jin Meng

Yeni araştırmalarında Meng ve katkı sunan ekip arkadaşları 6 yeni haramiyid iskeleti raporluyorlar. Bunlardan 3 tanesi 10 Eylül 2014'te Nature dergisinde yayımlanan makaleyle tanıtıldı. Bu bulgu, Mezozoik Dönem'e ait memeli evrimi görüntüsünü değiştiriyor. Bu zamanlarda dinozorlar karaların efendisiydi. Oklahoma Eyalet Üniversitesi palentologu Anne Weil şöyle söylüyor:

Tüm Reklamları Kapat

Yeni çıkan görüntüye göre memeli evrimi değişik vücut tiplerini daha erken dönemlerden geliştirmeye başlamış. Bugünkü ufak kemirgenlere bakıp fareler ile sincapların tamamen farklı hayvanlar olduğunu görebilirsiniz. Memeliler ile haramiyidler arasındaki bariz farklar bu durumun Mezozoik Dönem'de de geçerli olduğunu gösteriyor.

Bu yeni haramiyidler antik memeli kuzenlerimize bakış açımızı genişletmekle de kalmıyor. Bu uzun zamandır gizemli kalan hayvanlar arasındaki ilişkiler, ilk memelilerin nasıl evrimleştiğine dair de önemli bilgiler sunuyor. Geleneksel görüşe göre memeliler Jurassik Dönem içerisinde bir zamanda evrimleştiler. Kabaca bir memeliye benzeyen haramiyidlerin bu grubun dışında kaldığı düşünülüyordu. Ancak Meng ve arkadaşlarının ortaya koyduğu bu bütün iskeletler, haramiyidlerin de gerçek memeliler olduğunu gösteriyor. Meng şöyle söylüyor: "Bilinen en eski haramiyidlerin yaşı düşünüldüğünde, memelilerin en erken günümüzden 220-201 milyon yıl önce, Geç Triyas Dönem'de evrimleştiği görülüyor."

Weil ise şunları ekliyor:

Bu bulguların çekişme yaratacağı kanaatindeyim. Ancak araştırma, memelilerin nereden geldiğine dair önemli eklemelerde bulunuyor. Bu bulguların bir süredir devam eden bir tartışmaya yeni cepheler açacağı kanısındayım. Öte yandan bu yeni canlılara yöneltilen sorular sayesinde paleontolojinin Mammalia'nın (Memeliler Sınıfı'nın) antikliği hakkında birçok şey öğreneceğini düşünüyorum.

1. Çeviri Kaynağı: NatGeo | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/02/2024 06:33:05 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2678

Dışkı
Nanoteknoloji

B. Switek, et al. Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı!. (14 Eylül 2014). Alındığı Tarih: 24 Şubat 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/2678
Switek, B., Bakırcı, Ç. M. (2014, September 14). Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı!. Evrim Ağacı. Retrieved February 24, 2024. from https://evrimagaci.org/s/2678
B. Switek, et al. “Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı, Evrim Ağacı, 14 Sep. 2014, https://evrimagaci.org/s/2678.
Switek, Brian. Bakırcı, Çağrı Mert. “Kazık Dişli Erken Memeli Fosil Buluntusu, Memelilerin Erken Evrimini 60 Milyon Yıl Geriye Kaydırdı!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Translated by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, September 14, 2014. https://evrimagaci.org/s/2678.