Evrim Ağacı

Karasal Sürüngenlerden Denizel Sürüngenlere Geçişteki Ara Form!

Yunus-benzeri bir sürüngen olan Cartorhynchus lenticarpus, harika bir ara form örneği!

Karasal Sürüngenlerden Denizel Sürüngenlere Geçişteki Ara Form!
Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Yeni ortaya çıkarılan bir fosil, yunus-benzeri ichtyosaurları, amfibik geçmişlerine bağlıyor. Bu fosil, yunus-benzeri ichtyosaurların kara yaşantısından su yaşantısına geçişinin ilk doğrudan örneği oldu ve fosil kaydındaki boşluğu doldurdu. Fosil, Davis'te bulunan Kaliforniya Üniversitesi'nden araştırmacıların çabası sayesinde, Japonya'nın Anhui bölgesinde keşfedildi.

Ichtyosaurus (ihtiyozorlar) günümüzden 250 milyon yıl kadar önce dinozorlar çağında yaşamış denizel sürüngenlerdir (deniz sürüngenleridir). Bu bulgudan önce, bu canlıların karalardan sulara geçtikleri zamana ait doğrudan bir fosil örneği bulunmuyordu. Davis'teki Kaliforniya Üniversitesi'nden Yer ve Gezegen Bilimleri Bölümü'nden Prof. Dr. Ryosuke Motani, şöyle söylüyor:

Birçok yaratılışçı, ihtiyozorları evrimi çürüten bir canlı grubu olarak lanse etmeye çalıştı. Kemik yapılarından yola çıkarak biliyoruz ki ihtiyozorlar sürüngenlerdi ve ataları bir noktada karalarda yaşamıştı; ancak bu canlılar sulara tamamen adapte olmuşlardır. Dolayısıyla yaratılışçılar hep aynı şeyi soruyorlardı: Madem karasal sürüngenlerden evrimleştiler, ara form nerede? Artık bu geçişi gösteren bir fosilimiz var.
Keşfedilen fosilin analizi

Fosil, 248 milyon yıl öncesine, Triyasik Dönem'e (250-200 milyon yıl öncesi) tarihlendi ve canlının uzunluğu 45 santimetre kadar. Bu yeni ichtyosaur fosili, bugüne kadar tespit edilen ichtyosaur örneklerinden de belli başlı farklılıklar gösteriyor. Örneğin, normalde ichtyosaurların tamamı sadece denizde yaşayabiliyorlar; ancak bu tür hem denizlerde, hem de karalarda rahatlıkla yaşayabiliyor. Ayrıca yeni fosil üzerinde alışık olunmayan büyüklükte yüzgeçler bulunuyor. Bu yüzgeçlerin, karada da harekete izin verdiği düşünülüyor. Ayrıca bilek kemikleri, vücudunun ağırlığını karalarda da taşıyabilecek kadar güçlü; buna diğer ichtyosaur fosillerinde rastlanmıyor.

Bulunan fosilin bir rekonstrüksiyonu.
Stefano Broccoli

Bunun haricinde yeni keşfedilen amfibik (hem suda, hem karada yaşayabilen) ichtyosaurda bulunan kısa burun, karasal sürüngenlerle benzerlik gösteriyor. Buna karşılık, tıpkı diğer denizel ichtyosaurlardaki gibi uzun ve gaga benzeri bir burna sahip. Yani atalarıyla torunları arasında tam bir geçiş özelliği gösteriyor.

Geçiş özellikleri bunlarla da bitmiyor: Fosilde aynı zamanda genellikle denizel sürüngenlerde görülen kalın setli kemikler bulunuyor. Ancak kemiklerin bu yapısı, karasal ile denizel canlıların kemikleri arasında özelliklere sahip. Bu geçiş sürüngeninde bulunan daha iri kemikler, canlının daha da irileşebildiğini gösteriyor. Bu da, tamamen deniz yaşantısına adapte olacak torunlarından önce, suların karalarla birleştiği sahillerde hayatta kalabildiğine işaret ediyor.

Elde sayısız ara tür olmasına rağmen, evrimsel biyologların ara tür avı hiçbir zaman bitmiyor. Motani şöyle diyor:

Elbette tek bir fosille ihtiyozorların tüm sırlarını açığa kavuşturamayız. Bir önceki evrimsel atayı da keşfetmek istiyoruz: Amfibik olan; ancak karada daha çok zaman geçirmiş olan atayı... Şimdi aradığımız o.
  • R. Motani, et al. (2015). A Basal Ichthyosauriform With A Short Snout From The Lower Triassic Of China. Nature, sf: 485-488. | Arşiv Bağlantısı
  • R. Feltman. Newly Discovered Fossil Could Prove A Problem For Creationists. (05 Kasım 2014). Alındığı Tarih: 18 Mart 2019. Alındığı Yer: Washington Post | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 21/10/2020 02:25:10 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2956

“Veri toplamadan teori geliştirmek büyük bir hatadır. Çünkü bu tarz teorileri savunanlar, gerçekleri teorileri için eğip bükerler; teorilerini gerçeklere göre inşa etmezler.”