Evrim Ağacı

Japonya, İlk İnsan-Hayvan Embriyo Deneylerine Onay Verdi!

İnsanlar Üzerinde Yapılacak Hayvan Embriyosu Deneyleri, Etik Problemleri de Gündeme Getiriyor!

Japonya, İlk İnsan-Hayvan Embriyo Deneylerine Onay Verdi! nature.com
Tavsiye Makale

Bu türev bir içeriktir. Yani bu yazının omurgası, Nature isimli kaynaktan çevrilerek dilimize uyarlanmıştır; ancak "çeviri" içeriklerimizden farklı olarak, bu içerikte orijinal metin birebir korunmamıştır. Anlatım ve konu akışı gibi detaylar Evrim Ağacı yazar(lar)ı ve/veya editörler tarafından güncellenmiş, değiştirilmiş ve/veya geliştirilmiştir. Yazar, kaynaktan alınan metin omurgası üzerine kendi örneklerini, bilgilerini, detaylarını eklemiş; içeriği ve anlatımı zenginleştirmiş ve/veya çeşitlendirmiş olabilir. Bu ek kısımlarla ilgili kaynaklar da, yazının sonunda gösterilmiştir. Metnin omurgasını oluşturan kaynağı, orijinal dilinde okumak için lütfen yukarıdaki bağlantıya tıklayınız. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu haber 11 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Japonya'da kök hücre araştırmacıları insan hücreleri taşıyan hayvan embriyoları geliştirip onları taşıyıcı hayvanlara aktarma deneyleri yapmak için Japon hükumetinden onay ve destek almayı başardı. Bu tür uygulamaların yasağı 2019'un başında kaldırılmıştı ve ilk gelişmeler yaşanmaya başladı.

Tokyo Üniversitesi ve Stanford Üniversitesinde (Kaliforniya) gruplara başkanlık eden bilim insanı Hiromitsu Nakauchi, fare ve sıçan embriyolarına insan hücreleri ekmeyi planlıyor, daha sonra bu embriyoları taşıyıcı hayvanlara nakledecek. Peki bu ne işe yarayacak? Nakauchi'nin asıl amacı insan organları taşıyan hayvanlar elde edip bu organları insanlara nakletmek.

Mart ayına kadar insan hücreleri içeren hayvan embriyolarının 14 günden fazla büyütülmesi ve bir taşıyıcıya aktarılması kesinlikle yasaktı. O ay, Japon eğitim bakanı bu konuda çalışmaları serbest bırakacak yeni kılavuzları yayınladı.

Aslında bu tür çalışmalar ABD'de denendi; ancak bugüne kadar hiç sonuçlandırılamadı. Nakuichi'nin deneyleri ise Japonya'daki ilk onaylanmış deneyler olacak.

Etik Kaygılar

Bazı biyoetikçiler insansı gelişimin organ düzeyinde kalmaması, embriyonun beyin gelişimine etki etmesi ve belki de bilişini etkilemesinden endişeliler. Ancak Nakuichi hiç de endişeli değil; zira deneyini tasarlarken etik kaygıları da göz önüne alarak hareket ettiğini belirtiyor:

Hedefli organ üretimi yapmaya çalışıyoruz, bu yüzden hücreler sadece pankreasa gidiyor.

Bunu da, pankreas gibi belirli bir organı oluşturmak için gerekli genlerden yoksun bir embriyo oluşturup, insan kaynaklı kök hücreleri bu embriyoya enjekte ederek yapmayı planlıyor. Böylece embriyo organ oluştururken insan hücrelerini kullanmak zorunda olacak ve sonuçta bir insan pankreası oluşacaktır.

2017 yılında Nakauchi ve arkadaşları pankreas üretemeyen bir sıçana, ayrı bir tür olan fareden kök hücreler aktarmıştı. Ancak deney başarısız olmuştu ve sıçan, tamamiyle fare hücrelerinden oluşan bir pankreas üretebilmişti. Nakauchi ve arkadaşları, pankreassız fareyi genetik olarak diyabet hastası hale getirip, bu pankreası yeniden fareye aktardıklarında, fare kan şekerini kontrol edebilmeyi başarmıştı ve diyabetten kurtulmuştu.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 13/07/2020 15:06:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7887

“Bir şişe şarap içinde, Dünya'daki tüm kitaplardakinden daha fazla felsefe bulunur.”