Evrim Ağacı

Işık Hızında Bilgisayarlar!

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Veriler, internetin fiber optik kablolarından bilgisayarınıza ışık hızında geliyor. Ancak bilgisayarınıza girdiği anda hızı düşürülerek elektronlara çevriliyor ve kablolar aracılığıyla yine bilgisayarınızdaki devrelere, işlenmek üzere iletiliyor. Bu, yavaş olmasının yanı sıra çok fazla enerji tüketerek bilgisayarınızın ısınmasına neden olan bir işlemdir, çünkü işlemci gücünün %80’i bilgilerin kablolar aracılığıyla iletilmesi için harcanır.

Bu nedenle araştırmacılar bir taraftan ışığı işleyebilecek fotonik devreler, bir taraftan da ışığı bilgisayarın içindeki binlerce noktaya iletecek optik ara bağlantılar tasarlamaya çalışıyorlar. Bugüne kadar mühendislerin tek tek tasarlamak zorunda oldukları ara bağlantılar artık bir algoritmayla, bir saç telinin çapına 20 tanesi sığabilecek şekilde, kolayca ve başarıyla tasarlanabiliyor. Elektronik devrelerin tasarımında kullanılan yazılımlara çok benzeyen algoritma, silikon bağlantıların belirli bir frekansa sahip kızılötesi ışığı belirli bir yere iletmesi için gereken sapmayı kolayca hesaplayarak tasarımını yapabiliyor.

Böylece dijital bulutta saklanan bilgiye anında erişebilen ve büyük miktarda veriyi çabucak analiz edebilen geleceğin bilgisayarlarına bir adım daha yaklaşmış oluyoruz.

Bu arada bir not olarak algoritma sözcüğünün IX. yüzyılda Orta Asya'da Harizm bölgesinde yaşamış ve matematiksel hesaplamalarda Arap rakamlarının, yani ondalık sistemin kullanılması üzerine bilimsel bir eser yazmış olan matematikçi Muhammed bin Musa Al-Harizmi'nin adından geldiğini belirtelim.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/10/2020 01:16:29 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4240

“İnsanlar, eğer anlamadıkları şeylerden söz edecek olursanız, sizin deli olduğunuzu düşünürler.”
Elvis Presley