Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

İnsandaki ırkçı yaklaşımların acınası ve kabul edilemez sonuçlarını hepimiz net bir şekilde görebiliyoruz. Peki ya albatroslarlardaki ırkçılığa ne demeli?

Her ne kadar lisede gördüğümüz -ve artık geçerliliğini yitirmiş olan- biyolojik tür tanımına göre farklı türler birbiriyle çiftleşemeyecek olsa da, modern (evrimsel) tür tanımına göre bu oldukça mümkündür; zaten tür tanımı da artık sadece çiftleşmeye göre yapılmıyor. Bunun ilginç örneklerinden birini Laysan Albatrosu olarak bilinen Phoebastria immutabilis türü ile Siyah Ayaklı Albatros olarak bilinen Phoebastria nigripes türünde görüyoruz. Nadiren ortak bölgelerde karşılaşan bu iki albatros türü, birbiriyle çiftleşip verimli döller de verebiliyorlar. Ekteki birey, bu şekilde oluşan nadir melezlerden biridir.

Bu çiftleşmenin verimli döl verebildiğini 1893'ten beri biliyoruz. Ancak bunda garip giden bir şeyler var. Normalde melezlerin oluşumundan sonra, bu melezlerin kendi içerisinde çiftleşmeleri ve ata türlerle de karışmaları bir veya birden fazla yeni türün evrimleşmesi beklenirdi. Ancak bu kadar uzun zamandır melezler oluşuyor olmasına rağmen, halen bunlar yeni bir tür oluşturacak şekilde evrim geçirmemişlerdir.

İşte bunun nedeni yakın bir zamanda çözüldü. Bilim insanlarının açıkladıklarına göre, bu yeni türün oluşamamasının nedeni "katı ırkçılık". Çünkü ne Laysan Albatrosu, ne de Siyah Ayaklı Albatros, kendilerinden oluşan bu melez bireylerle çiftleşmeye hiçbir şekilde yanaşmıyorlar. Öyle ki, bilim insanları bırakın yumurtlayan bir melez albatros görmeyi, herhangi bir melezin yanında eş bile göremediler. Melezlerin kendi arasında çiftleşmeyi tercih edeceği düşünülüyor; ancak doğada bu melezlerden o kadar az sayıda ve birbirlerinden o kadar ayrık biçimde bulunuyorlar ki, ömürleri içerisinde çiftleşme şansları yok denecek kadar azalıyor. Hatta iki melezin aynı coğrafyaya denk gelmesi bile matematiksel olarak çok düşük bir ihtimal.

Özellikle sürü halinde yaşayan kuşlar, kendilerine benzemeyen kuşlara son derece saldırgan ve öfkeli bir tutum sergilemektedirler. Albatroslarda da durum böyledir. Kendilerine benzeyen ırklardan olanları kayırırken, ötekilere tahammül edememektedirler. Türler arası karışımın nadir olmasından ötürü de, bol bol melez üretilmemekte ve bu melezler birbirleriyle çiftleşerek üreyememektedirler. Albatrosların bir nevi "ırkçı" yaklaşımları, türün evrimleşme hızını düşürmektedir (ki bu, insanlar açısından da düşündürücü olabilir).

Kaynak: Evolution