Gece Modu

Bu yazı, Science News isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Mayalar, kendileri için hayati olan genlerin neredeyse yarısının insan versiyonlarıyla yaşayabiliyor.

Maya genlerini insan versiyonlarıyla değiştirmek üzerine yapılan deney, evrim sürecinin bazı bölgelerde yeniliklere açık olsa da, bazı "denenmiş ve onaylanmış" genleri koruduğunu gösterdi. Aşağıdaki görselde, biyolojik süreçlerin işlemesine yarayan maya genlerinin, insanlarınkiyle başarılı bir şekilde değiştirilebileceği oranları görmekteyiz:

Maya genlerinin insan genleriyle değiştirilebilirlik oranları. (Lipid Metabolism: Yağ metabolizması; Translation: Translasyon; Cell Growth and Death; Hücre büyümesi ve ölümü.
Science News

İnsanlar ve hamur mayasının (Saccharomyces cerevisiae) paylaştığı son ortak ata yaklaşık 1 milyar yıl önce yaşadı. Science dergisinde yayınlanan çalışmaya göre araştırıcılar, bu inanılmaz zamana rağmen insan genleri, mayaların hayati öneme taşıyan genlerinin yaklaşık yarısı (%47) ile değiştirilebilir olduğunu gösterdiler.

Texas Üniversitesi'nden Aashiq Kachroo ve meslektaşları, mayalardaki 414 geni teker teker insanlarınkilerle değiştirdiler. Belirli işlevleri olan lipit metabolizmasıyla ilişkili olanlar gibi genlerin, yaklaşık olarak %90 oranla değiştirilebilir olduğunu, fakat hücre büyümesi ve ölümü gibi genler konusunda çok az sayıda maya geninin değiştirilebilir olduğu görüldü. Daha değiştirilebilir genlerin dahil olduğu süreçler evrim sürecinde korunduğu görülüyor, bunun yanında türlere özgü yeni özelliklerin gelişimini sağlayan genler arasında değiştirilebilir genler çok az görünmekte.

• Çeviri Kaynağı: Science News
  • Aashiq H. Kachroo, et al. (2015). Systematic Humanization Of Yeast Genes Reveals Conserved Functions And Genetic Modularity. Science.
  • Tina Hesman Saey . A Billion Years Of Evolution Doesn’t Change Some Genes. (2018, Ağustos 17). Alındığı Tarih: 22 Mayıs 2015. Alındığı Yer: Science News

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 17/10/2019 07:00:27 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7041

“Çocuklarımızın sınavlarda kopya çekmesinin nedeni, okul sistemimizin notlara değer verme miktarının, çocuklarımızın öğrenmeye değer verme miktarından fazla olmasıdır.”