Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Zürafaları ve meşhur boyunlarının öyküsünü hep evrimsel biyoloji ile olan ilişkisinden ötürü biliriz. Lamarck'ın nasıl yanıldığını, Darwin'in nasıl daha gerçekçi bir sonuçla çıkageldiğini anlatır dururuz. Ancak zürafaların boyunları, Darwin'i bambaşka bir açıdan daha doğrulamaktadır ve evrimin tartışılmaz gücünü göstermektedir.

Zürafaların büyüleyici boyunlarını bilirsiniz, biri görseldedir. Bu boyunlar kimi zaman 2 metreye ulaşabilir, hatta aşabilirler bile. Bilinen en uzun boyunlu zürafa, 1934 senesinde görüntülenmiştir ve 2.2 metrelik bir boyna sahiptir. Sadece boynun 200 kilogram kadar bir ağırlığa sahip olduğu bilinmektedir. Zürafanın tüm boyunun 6 metre civarında olduğu düşünülürse, bunun ne demek olduğu anlaşılabilir. İnsan ile oranlayacak olursak, 1.8 metrelik bir insanın 60 santimetrelik bir boyna sahip olması gibidir (normalde 5-15 santimetre civarında bir boyna sahibiz).

Peki, siz böylesine devasa bir boynu taşıyacak bir omurga tasarlayacak olsaydınız, bildiğimiz anlamıyla omurlardan kaç tane kullanırdınız? 10 tane mi? 50 tane mi? Yoksa 100 tane mi? Bu kadar çok sayıda ve sık kullanmak mantıklıdır, çünkü zürafa boynunu hareket ettirdikçe ağırlık merkezi yer değiştirecek ve boynu taşımak zor bir hal alacaktır. Şöyle düşünebilirsiniz: bir köprü ne kadar uzun olacaksa, o kadar fazla desteğe ihtiyaç duyulur, bu mantıklıdır da.

Ancak evrim, bir tasarımcı değildir. Evrim, kör işleyen ve en uygunun hayatta kalmasına yarayan bir süreçtir. Gerçekte, yani evrimsel süreçte yeni türler yoktan var edilmezler, var olan malzeme kademeli olarak değişir. Evrimde yoktan malzeme de mutasyonlar gibi çeşitlilik mekanizmaları sayesinde var edilebilir; ancak var olan malzemenin değişimi eğer ki yeterliyse, daha mantıklı olan çözümler yerine elde var olan malzemenin değişimi her zaman evrim ekonomisi açısından avantajlıdır.

Zürafa boyun anatomisi
Bone Clones

Ve zürafaların boynunda da, tam aradığımızı buluruz: Diğer memelilerin de çoğunda olduğu gibi, zürafalarda da sadece 7 adet omur bulunmaktadır. Bu sayı, insanda da aynıdır. Sadece zürafalardaki bu omurlar, normalden çok daha iri ve uzundur. Yani yeni bir özellik yine de evrimsel süreçte var olmuştur: tekil omurların büyüklüğü artmıştır! Ancak zürafaların evriminde daha fazla sayıda omurlara sahip varyasyonlar hiç bulunmadığından, var olan bireyler arasından en iri ve en uzun omurlara sahip olanlar seçilmiş ve bu sayede her yeni nesilde daha uzun boyunlu zürafalar evrimleşebilmiştir.

Zürafalar, her açıdan Darwin'in ileri sürdüğü ve günümüzde bilimin en güçlü kuramlarından ve doğanın en net gerçeklerinden biri olan evrimi doğrulayan yüz binlerce türden sadece biridir.

• San Diego Zoo. Giraffe. (2019, Mayıs 22). Alındığı Tarih: 22 Mayıs 2019. Alındığı Yer: San Diego Zoo
  • C. Conger. If A Giraffe's Neck Only Has Seven Vertebrae, How Is It So Flexible?. (2019, Mayıs 22). Alındığı Tarih: 22 Mayıs 2019. Alındığı Yer: How Stuff Works

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/11/2019 00:25:55 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1041

“Bir uzay aracı içerisinde Dünya’nın yörüngesinde dolaştığımda, gezegenimizin ne kadar güzel olduğunu ilk defa gördüm. Ey, insanlık! Lütfen onu koruyalım ve güzelliğini arttıralım. Onu yok etmeyelim!”
Yuri Gagarin