Evrim Ağacı

İnsanları Barındıran Kuyruksuz Maymunlar ile Eski Dünya Maymunları'nın Ayrımını Gösteren Fosiller Keşfedildi!

Bu yazı, Design Trend isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

DNA analizi, geçmişte bilim insanlarına maymunlarla insansıların farklılaştığı bir döneme ait bazı belirgin bulgular sunmuştu. Ancak araştırmacılara göre Tanzanya'da yakın zamanda yapılan bir buluş, bu ayrıma yönelik bilim insanlarının aradığı kesin kanıt olabilir.

Bilim insanları, bir dere yatağında 25 milyon yıllık bir diş ve çene kemiği buldular. Bu fosiller, şu ana kadar bulunan en eski kuyruksuz maymun ("insansı") ve Eski Dünya maymunu fosilleri olarak kayda geçti. Bu zaman diliminde yeryüzünde biri kuyruksuz maymunları, diğeri de babunlar ve şebekler gibi Eski Dünya maymunlarını içeren birbirinden farklı iki primat grubu bulunuyordu. Araştırma grubunun lideri, Athens, Ohio'da bulunan Ohio Üniversitesi'nden antropolog Nancy Stevens şöyle diyor:

Bu buluşlar bu iki grup primat için de en eski fosil kanıtlarını sunuyor olması açışından önemlidir.
Görseldeki iki tür, sanatçı gözüyle Rukwapithecus (önde, ortada) ve Nsungwepithecus (sağda) türlerini gösteriyor.
Mauricio Anton

DNA bulguları uzun zamandır kuyruksuz maymunlarla kuyruklu maymunların 25 ile 30 milyon yıl önce farklılaştıklarına yönelik ipuçları veriyordu; ancak bu kemiklere kadar, 20 milyon yıldan eski hiçbir fosil bulunamamıştı. Stevens şöyle diyor:

Güneybatı Tanzanya'daki Rukwa Çatlağı Havzası'ndan elde edilen fosiller geç Oligosen karasal ekosistemi üzerine yeni bir ipucu ortaya çıkararak bu iki grubun bu kadar erken farklılaştığı tezinin ilk kez gerçek anlamda sınanmasını sağlıyor.

Bulunan çene kemiği fosili erken bir hominid olan ve Rukwapithecus flaglei diye adlandırılan yeni bir türe ait. Hominid denilen bu taksonomik grup; goriller, şempanzeler, bonobolar, orangutanlar ve insanlar gibi büyük kuyruksuz maymunları ve gibongiller gibi küçük kuyruksuz maymunları içine alan bir gruptur.

Diş ise, yine yeni bulunan ve cercopithecoidler diye adlandırılan Eski Dünya maymunları grubunun en eski üyesi olduğu düşünülen Nsungwepithecus gunnelli adlı türe ait. Bu primat türleri 34 milyon yıl ile 23 milyon yıl öncesi arasında süregelen Oligosen Dönem'de yeryüzünde idiler.

Çene kemiği parçası bilinen en eski insansıya ait, Rukwapithecus türü
Nancy Stevens

Bu yeni araştırma, iki türün çoktandır birbirinden ayrı evrimleştiği bir dönemi belgeliyor. Stevens şunları söylüyor:

Geç Oligosen çağı primat evrim tarihi açısından şu ana dek en az örneklenmiş dönemdir ve Rukwa kazı bölgesi, o dönemde Afrika'da ekvatorun güneyinde yaşamış hayvanlara ilk kez göz atmamıza olanak sağlıyor.

National Science Foundation'ın (Ulusal Bilim Vakfı) Yeryüzü Bilimleri Bölümü program yöneticisi Paul Filmer şunları ekliyor:

Afrika'da bu çağdan maymun veya insansı fosilleri bulmak hep çok zor olagelmişti. Bu yüzden her iki koldan birer fosili zamanı bunca iyi saptanabilmiş bir fosil katmanında bulabilmek olağanüstü. Bu 'şimdilik en eski' fosiller Eski Dünya maymunları ile insansıların 25 milyon yıl önce çoktan ayrışmış oldukları tezini sağlamlaştırıyor.

Araştırmacılar Rukwapithecus'un yaklaşık 26 pound (~ 12 kg) ağırlığında olduğunu, Nsungwepithecus'un ise biraz daha küçük olduğunu tahmin ediyorlar.

1. Çeviri Kaynağı: Design Trend | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/10/2020 08:36:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1859

“Hangi sihirli numara bizi zeki yapmaktadır? İşin sihri, içerisinde hiçbir sihrin bulunmuyor olmasındandır. Zekamızın gücü, doğadaki müthiş çeşitlilikten kaynaklanır. Tek ve kusursuz bir prensipten değil.”
Marvin Minsky