Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı

İki Kuyruklu Kertenkele

1 dakika
1,839 Okunma Sayısı
Notlarım

Okurlarımızdan sevgili Ender Zorlu, bayram ziyaretinde gittiği köyünde fark ettiği bu ilginç kertenkeleyi bizlerle paylaştı; biz de sizlerle paylaşmak istedik. Aslına bakılırsa iki kuyruklu kertenkeleler doğada hiç de seyrek bulunmaz; tam tersine, bolca bulmanız mümkündür. Ve sebebi de çok basittir: doğanın kusursuz olmadığı gerçeği.

Bilindiği gibi birçok kertenkele, yüksek rejenerasyon (yenilenme) hızına sahiptir. Özellikle kuyruklarını yitirdiklerinde, birkaç hafta içerisinde yerine yenisini çıkarırlar. Öyle ki, bazı kertenkeleler kuyruklarını tehlike anında bırakarak avcıları şaşırtacak şekilde evrimleşmiştir. Bu kuyruklar koptuğunda meydana gelen çevresel değişim hücrelerin bölünmesini tetikler ve DNA'da bulunan bilgilere göre kuyruk yeniden üretilir.

Ne var ki doğa hiçbir işlemi yapamadığı gibi, bu işlemi de kusursuz olarak gerçekleştiremez. En azından bazen... Kuyruğun yeniden üretilmesi sırasında kimi zaman kuyruğun taşınması için yeterli miktarda dokunun bulunmamasından ötürü (veya bazı çevresel etmenler sebebiyle) "kırılma düzlemi" denen bir düzlemde kuyruk ikiye ayrılır. Hücreler zeki varlıklar olmadıkları için, bu hatayı fark edemezler ve normal şekilde, her iki da kuyruğu üretmeyi sürdürür. Nihayetinde üretim tamamlandığında kertenkelenin çatallı bir kuyruğu olacaktır.

Üstelik sadece bu da değil! Kimi zaman kuyruk bırakma işlemi tam olarak gerçekleşemez ve kuyruğun bir kısmı yerinde kalır. Ancak bırakılabilen kuyruk kısmındaki hücreler çevresel uyaranlar etkisi altında, vücudun kendi iç bildirim mekanizmalarından bölünme emrini aldıkları anda çoğalmaya başlarlar ve yeni bir kuyruk üretilir. Eski kuyruğun kalıntısı da, bu yeni kuyruk üzerinde kalır ve canlı 2 kuyruklu gibi gözükür.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/01/2021 11:12:29 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2537

Notlarım

“Milyonda bir olur diye düşündüğünüz bir şey, önümüzdeki salı gerçekleşecektir.”
Gordon Letwin