Evrim Ağacı

İki Kuyruklu Kertenkele

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Okurlarımızdan sevgili Ender Zorlu, bayram ziyaretinde gittiği köyünde fark ettiği bu ilginç kertenkeleyi bizlerle paylaştı; biz de sizlerle paylaşmak istedik. Aslına bakılırsa iki kuyruklu kertenkeleler doğada hiç de seyrek bulunmaz; tam tersine, bolca bulmanız mümkündür. Ve sebebi de çok basittir: doğanın kusursuz olmadığı gerçeği.

Bilindiği gibi birçok kertenkele, yüksek rejenerasyon (yenilenme) hızına sahiptir. Özellikle kuyruklarını yitirdiklerinde, birkaç hafta içerisinde yerine yenisini çıkarırlar. Öyle ki, bazı kertenkeleler kuyruklarını tehlike anında bırakarak avcıları şaşırtacak şekilde evrimleşmiştir. Bu kuyruklar koptuğunda meydana gelen çevresel değişim hücrelerin bölünmesini tetikler ve DNA'da bulunan bilgilere göre kuyruk yeniden üretilir.

Ne var ki doğa hiçbir işlemi yapamadığı gibi, bu işlemi de kusursuz olarak gerçekleştiremez. En azından bazen... Kuyruğun yeniden üretilmesi sırasında kimi zaman kuyruğun taşınması için yeterli miktarda dokunun bulunmamasından ötürü (veya bazı çevresel etmenler sebebiyle) "kırılma düzlemi" denen bir düzlemde kuyruk ikiye ayrılır. Hücreler zeki varlıklar olmadıkları için, bu hatayı fark edemezler ve normal şekilde, her iki da kuyruğu üretmeyi sürdürür. Nihayetinde üretim tamamlandığında kertenkelenin çatallı bir kuyruğu olacaktır.

Üstelik sadece bu da değil! Kimi zaman kuyruk bırakma işlemi tam olarak gerçekleşemez ve kuyruğun bir kısmı yerinde kalır. Ancak bırakılabilen kuyruk kısmındaki hücreler çevresel uyaranlar etkisi altında, vücudun kendi iç bildirim mekanizmalarından bölünme emrini aldıkları anda çoğalmaya başlarlar ve yeni bir kuyruk üretilir. Eski kuyruğun kalıntısı da, bu yeni kuyruk üzerinde kalır ve canlı 2 kuyruklu gibi gözükür.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/10/2020 22:46:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2537

“Özgürlük yalnızca insanların hükümetlerin çekidüzen verdikleri yerlerde bulunur.”
Woodrow Wilson