Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Hücre Biyolojisi: Mikroskobik Yapı Taşlarımızın Bilimi

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Hücre biyolojisi hücrenin yapısı ve işlevi üzerinde çalışır ve hücrenin yaşamın temeli olduğu görüşü etrafında dolaşır. Hücreye üzerine yoğunlaşma, hücrelerin oluşturduğu doku ve organların derinlemesine anlaşılmasına olanak verir. Kimi organizmalar çok yüksek sayıdaki hücrelerden oluşan kooperatif/ortak gruplar halinde örgütlenirken kimileri sadece tek hücreye sahiptir. Hücre biyolojisi genel olarak, tüm hücrelerle paylaşılan en bütünsel/tümel özelliklerden başlayıp, tekil/tikel bağlamda farklı olarak özelleşmiş son derece girift fonksiyonlara dek odaklanır.

Bu disiplinin başlama noktası olarak 1830'lar düşünülebilir. Bilim insanları mikroskobu yüzyıllardır kullanıyor olsalar da neye baktıklarından her zaman emin değillerdi. Robert Hooke’un 1965 yılında yaptığı mantar meşesi kabuğundaki bitki-hücresi duvarı ile ilgili ilk gözlemini, kısa süre sonra Antonie van Leeuwenhoek’un canlı hücrelerin gözle görünen hareketli parçalarına ilişkin ilk tanımlamaları takip etti. 1830larda arkadaş olan iki bilim insanı – bitki hücrelerini inceleyen Schleiden ve hayvan hücrelerini ilk kez inceleyen Schwann – hücrenin tanımını ilk olarak açıkça ortaya koydular. Tanımları, tüm canlı yaratıkların - basit ya da kompleks - bir ya da daha fazla hücreden yapıldığını ve hücrenin yaşamın yapısal ve işlevsel birimi olduğunu bildiriyordu - daha sonra hücre teorisi olarak bilinen konsept.

On dokuzuncu ve yirminci yüzyıllarda mikroskoplar ve boyama teknikleri (staining techniques) geliştikçe bilim insanları hücrenin içini daha da detaylı olarak görebildiler. Van Leeuwenhoek tarafından kullanılan mikroskop örnekleri tahminen birkaç yüz kat büyütüyordu. Bugün yüksek-güçlü elektron mikroskobu örnekleri bir milyondan çok büyütebiliyor ve organellerin şekillerini bir mikrometre ya da daha az bir ölçekte gösterebiliyor. Eş-odaklı mikroskopla bir dizi imaj birleştirilebilir; ki bu araştırmacıların, hücrelerin detaylı, üç-boyutlu gösterimlerini oluşturmalarını mümkün kılar. Bu geliştirilmiş görüntüleme teknikleri bizim, hücrelerin mükemmel göz kamaştırıcı karmaşıklığını ve bunların oluşturdukları yapıyı daha iyi anlamamıza yardımcı olur.

Hücre biyolojisi içinde birkaç ana alt-alan vardır. Bunlardan biri hücre enerjisi üzerinde yapılan araştırma ve hücre metabolizmasını destekleyen biyokimyasal mekanizmalardır. Hücreler kendi kendilerine birer makine oldukları için hücre enerjisi üzerine odaklanış, milyarlarca yıl önceki orijinal primordiyal(ilk, en eski) hücredeki enerjinin ilk olarak nasıl ortaya çıktığı sorular silsilesini beraberinde getirir. Hücre biyolojisinin diğer bir alt-alanı, hücrenin genetiği ve onun, çekirdekten hücre sitoplazmasına genetik bilgi çıkışının kontrolünü yapan proteinlerle olan sıkı bağlantısı ile ilgilidir. Bununla birlikte, diğer bir alt-alan hücreiçi kısımlar (subcellular compartments) olarak bilinen hücre kısımlarının yapısına odaklanır. Hücre iletişimi ve işaretleşmesine(sinyalizasyon), hücrelerin diğer hücrelerden ve kendilerinden alıp verdiği mesajlara yoğunlaşma ile ilgili olarak pekçok biyolojik disiplini kapsamına alması hücre biyolojisinin ek alt-alanıdır. Ve sonunda, başlıca hücre döngüsü(cell cycle – hücre bölünmesinin başlayış ve bitiş fazlarının rotasyonu) ile ilgili olan alt-alan vardır, bu, büyümenin farklı periyotlarına ve DNA replikasyonuna odaklanır. Pekçok hücre biyoloğu bu alt-alanların iki ya da daha fazlası üzerinde çalışır, zira hücreleri daha kompleks/karmaşık yollardan analiz etme yeteneğimiz artmaktadır.

İnterdisipliner (disiplinler arası) çalışmaları sürekli artışına paralel olarak son zamanlarda sistem biyolojisinin ortaya çıkışı pek çok biyolojik disiplini etkilemiştir; bu, canlı sistemlerin diğer sistemler dolayımında(bağlamında) analizini teşvik eden bir metodolojidir. Hücre biyolojisi alanında, sistem biyolojisi, gen düzenleyici ağlar(gene regulatory networks), genomlar arasındaki evrimsel ilişkiler ve hücreiçi sinyalizasyon ağları(intracellular signaling networks) arasındaki etkileşimler gibi daha karmaşık soruları sormayı ve yanıtlamayı mümkün kılmıştır. Sonuçta, hücre biyolojisi keşiflerimiz için ne kadar büyük bir mercekten bakarsak, muhtemelen tüm canlı sistemlerin - büyük ya da küçük - karmaşıklığının kodlarını o kadar çok çözebiliriz.

Çeviren: Bilen Kale

• N. Bisceglia. Cell Biology. (27 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 27 Mayıs 2020. Alındığı Yer: Nature | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 29/11/2020 05:29:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4648

“Dünya dışında yaşam olmadığını mı iddia ediyorsunuz? Bu, okyanustan aldığınız bir kap suya bakarak okyanusta balinaların yaşamadığını iddia etmeye benziyor!”