Hidrojen (Hydrogen)

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kısaltma: H

Atom Numarası: 1

Standart Kütle Numarası: 1.00794 atomik kütle birimi (akb)

Grup: 1 (Geçiş Metalleri Dahil)

Periyot: 1

Kaşifi: Henry Cavendish, 1766

İsimlendiren: Antoine Lavoisier, 1783

Renk: Renksiz

Faz: Gaz

Yoğunluk (NŞA): 0.08988 g/L

Erime Noktası: -259.14 C

Kaynama Noktası: -252.87 C

İlginç Bilgiler:

- "Hidrojen" kelimesi Yunanca'daki "hudor" (su) ve "gennen" (üretici) kelimelerinden türetilmiştir ve literatüre Fransızcadan, "su üreticisi" olarak girmiştir. Bilindiği üzere oksijen ile birleşerek canlılık için vazgeçilmez bir bileşik olan su moleküllerini oluşturur.

- Hidrojen olarak bildiğimiz fiziksel unsur, esasında bir protonun etrafında dönen tek bir elektrondur. Yani tek bir proton ve tek bir elektrondan oluşan tüm fiziksel yapılar, "hidrojen" ismiyle anılırlar. Diğer bütün elementler, farklı sayıda hidrojenin birbirine yıldızların içerisinde, yüksek basınç ve sıcaklıklarda kaynaması ve bazı diğer elektronik aktiviteler sonucunda oluşmuştur. Bu yüzden kimi zaman diğer bütün elementler, barındırdıkları Hidrojen sayısıyla anılırlar.

- Hidrojen, tüm elementler arasındaki en hafif olan elementtir. Havadan 14.5 kat daha hafiftir.

- Periyodik cetvelin ilk elementidir.

- Hidrojen, Evren'in oluşumundan sonra ortaya çıkan ilk elementtir. Aynı zamanda Evren'de en çok bulunan elementtir. Bütün Evren'deki elementlerin kütlelerinin %75'ini hidrojen oluşturur. Ayrıca Evren'deki tüm atomların %90'ının Hidrojen olduğu düşünülmektedir.

- Hidrojen'i katı hale getirebilmek için Dünya'nın üzerimize uyguladığı atmosferik basıncın 500.000 katını gaza uygulamak gerekmektedir.

- Hidrojen'in iki izotopu (atom numarası aynı, kütle numarası, yani nötron sayısı farklı) olan döteryum (deuterium) ve ve trityum (tritium), nükleer bombalarda ve reaktörlerde kullanılmaktadır.

- Hidrojen, araçlar için çok önemli bir yakıt kaynağıdır. Sadece ABD'de üretilen 7.8 milyon metreküplük hidrojen ile 25 milyon araba ve 7 milyon eve enerji sağlanabilir. Hidrojen, bir yakıt olarak aşırı derecede verimlidir. Ancak hidrojenden üretilen pillerin üretimi zor, maliyetleri ise yüksektir.

- Hidrojen'in popüler bilimde meşhur oluşu, 6 Mayıs 1937'de alev alarak patlayan Alman zeplini LZ129 Hindenburg'dur. Zeplin içerisindeki 97 yolcudan 35'i ölmüş, ayrıca patlama sırasında karada bulunan ekipten de 1 kişi hayatını yitirmiştir. Patlamanın sebebinin uzun süre yakıt olarak kullanılan hidrojen tanklarının güvensizliğinden kaynaklandığı sanılmıştır. Ancak patlamayı ateşleyen asıl kimyasalların, zeplinin gövdesini kaplayan aşırı yanıcı elementlerin, bulutlardaki elektrik boşalmalarından ötürü alevlenmesi olduğu, sonrasında hidrojen tanklarının patlamasıyla facianın kaçınılmaz hale geldiği tespit edilmiştir. Konu hakkındaki belirsizlikler hala güncelliğini korumaktadır.

Denizden Havaya Sinsi Saldırı!

Helyum (Helium)