Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Eğer Evrim Ağacı'nı birazcık tanıyorsanız, siz de bunu gördüğünüzde aynı tepkiyi vereceksinizdir: "Hadi canım, sahte bu!"

Biz de aynı tepkiyi vermiştik. Ancak dersimizi çalıştık ve gerçekten de bu şekilde korunmuş bir fosilin bulunduğunu doğruladık. Bu fosil, şu anda Londra Doğa Tarihi Müzesi'nde sergilenmekte... Gerçekten inanılmaz; ancak gerçek...

Bu bir moa ayağı. Daha bilimsel adıyla, Megalapteryx didinus türü, 18.5 milyon yıl kadar önce evrimleşip, soyu birkaç yüz yıl önce tükenmiş bir kuşa ait. Bu kuşlar, Yeni Zelanda'da yaşıyordu ve uçma yetisi evrimsel süreçte körelmiş olan gruba aitti.

Aslında yaşadıkları zaman aralığı düşünüldüğünde, belki o kadar da şaşırılacak bir şey olmadığını anlayabilirsiniz: En son moa bireylerinin de günümüzden sadece 510 yıl kadar önce yaşamışlardı. Oldukça eski; ancak birçok diğer fosile ve canlıya kıyasla "daha dün yaşamış" gibi... Ancak ayağın ürkütücülüğü, şaşkınlık miktarına da katkı sağlıyor tabii...

Bu canlılar 1 metre kadar uzunluğa sahiplerdi ve ortalama 25 kilogram kütleye sahiplerdi. Dahası, bu kuşlar cinslerinin (Megalapteryx cinsinin) en küçük türleriydi. Diğer kuzenlerinin aksine, vücutlarının gagalar ve ayaklar hariç her yeri halen tüylerle kaplıydı. Diğer kuzenlerinde ise bu tüyler büyük oranda körelerek yok olmuştu. Bu türlerde tüylerin korunmuş olma nedeni, kuzenlerinden çok daha yüksek bölgelerde, çok daha soğuk ortamlarda yaşıyor olmalarıydı. Bu moaların 2000 metrelik rakımda bile yaşadıkları bilinmektedir.

Moalarla insanlar ilk olarak 1250-1300 yılları arasında Maori insanları Polinezya'dan Yeni Zelanda'ya göç ettiklerinde karşılaştılar. Oldukça yavaş hareket eden bir hayvan olan moaları tüketmemiz çok sürmedi. Sadece 200 yıl içerisinde köklerini kuruttuk.

Yaşasın (!) insanlık!

• Teara. Moa And People. (2019, Ağustos 07). Alındığı Tarih: 07 Ağustos 2019. Alındığı Yer: New Zealand
  • Terra Nature. New Zealand Ecology. (2019, Ağustos 07). Alındığı Tarih: 07 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Terra Nature
  • M. E. Allentoft, et al. (2014). Extinct New Zealand Megafauna Were Not In Decline Before Human Colonization. PNAS, sf: 4922-4927.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/09/2019 07:09:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3367