Haçlı bahçe örümceği (Araneus diadematus)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Ne kadar ince bir ağ üzerinde bulunduğu daha iyi anlaşılıyor.

İngilitere/Derby'de gözlemlediğimiz bir haçlı bahçe örümceği (Araneus diadematus).

Renkleri sarı, kahverengi, grinin tonları ve siyah renklerinden oluşur. Yetişkin dişilerin boyutları 6.5 ile 20 mm, erkekler ise 5.5 ile 13 mm arasında değişir. Erkeklerin boyutu dişilerin yarısı kadardır. Dorsal karın boyunca dört veya daha fazla segmentin bir haç oluşturduğu beyaz lekeler vardır; "Haçlı" bahçe örümceği denilmesinin sebebi budur. İşaretler, protein metabolizmasının bir yan ürünü olan guanine ile doldurulmuş hücrelerden oluşur.

Haçlı bahçe örümceği, eklembacaklılar şubesinin örümceğimsiler (Arachnida) sınıfının örümcekler (Araneae) takımında bulunan "ağ örücü örümcekler" olan Araneidae ailesine üye Araneus diadematus türüdür.

Örümceklerin evrimi en az 380 milyon yıldır devam etmektedir, çünkü ilk örümcekler yengeç benzeri Chelicerate atalarından evrimleşmiştir. Örümcek evrimindeki büyük çeşitlenme, ipek salgısını üreten organının evrimleşmesidir.

Kanatlı karıncayı ağına sarmaladıktan sonra yemeye hazırlanan bir başka birey.

Bu örümcek türü Holarktik yayılım gösterir. Yani Dünya'nın kuzey yarımküresinde bulunan karalarda yayılmışlardır. En sık Avrupa ve Kuzey Amerika’da rastlanmaktadır. Araneus diadematus çimenlik alanların çoğunlukta olduğu nemli yerlerde yaşarlar. Ağlarını dikey olarak örebilmek için çok sayıda bağlantı alanı bulunmalıdır ve yeterli açık alan bulunmalıdır.

Bu türlerin de içerisinde bulunduğu Araneidae ailesi, avlarını yakalama olasılığını artırmak için her gün ağlarını yeniden örerler. Örümcek ipinin protein bileşimi muhteşemdir; kısa yan zincirlere sahip amino asitler, toplam proteinin %50 ile %60'ını oluşturur. Yeni bir ağ yapmadan önce eski örümcek ağlarını yerler böylece ipek proteinlerini korumuş olurlar. Araneus diadematus ağı, genellikle 25-30 dikey iplerden oluşur ve 12-15 derecelik açıya sahiptir. Genç bireylerin ağları genellikle yetişkinlerden daha fazla dikey ipe sahiptir.

Bazen dişi çiftleştikten sonra erkeği yiyebilir. Fakat oldukça nadir görülen bir davranıştır. Bu davranış, örümcekler arasında ismini de bu davranıştan alan karadul örümceği (Latrodectus mactans) türünde en çok görülmüştür. Yine de sanıldığı kadar sık değildir. Hatta bazı kaynaklarda bu davranıştan bir "mit" şeklinde bahsedilir. Çünkü bir daha aynı erkekle çiftleşme olasılığı olmadığından erkeği, yumurtaları daha verimli büyütmek için bir besin olarak kullanmasının evrimsel olarak avantaj sağladığı düşünülür.

Genelde ağlarına takılan uçan böceklerle beslenirler.

Tür adı ilk kez 1758 yılında İsveçli entomolog ve araknolog Carl Alexander Clerck (1709-1765) tarafından verilmiştir ve hala kullanılmaktadır.

• Veronica Godines. Araneus diadematus. (2018, Temmuz 22). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Animal Diversity Web
  • Vikipedi, et al. Araneus diadematus. (2018, Temmuz 22). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Vikipedi
  • Wikipedia, et al. Evolution of spiders. (2018, Temmuz 22). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Wikipedia
  • Wikipedia, et al. Araneus diadematus. (2018, Temmuz 22). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Wikipediahttps://en.wikipedia.org/wiki/Araneus_diadematus
  • Wikipedia. Spider Cannibalism. (2018, Temmuz 22). Alındığı Tarih: 22 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Wikipedia

Güneşte Kalınca Neden Derimizin Rengi Kararıyor da Saçlarımızınki Açılıyor?

Titreşen örümcek (Anyphaena accentuata)