Evrim Ağacı

Gezegenimizin Kütlesi Durmaksızın Artıyor mu, Azalıyor mu?

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Dünya, çok büyük bir gezegen olmasa da, hayal edebileceğiniz birçok kütleden çok daha ağırdır. Tam sayı vermemiz gerekirse: 5.972.190.000.000.000.000.000.000 kilogram. Veya daha bilimsel gösterimiyle: 5.97219×10245.97219 × 10^{24}  kilogram! 5.9 septilyon kilogram!

Buna 1 Dünya Kütlesi adı verilir ve diğer gök cisimlerinin kütleleri genellikle buna göre ölçülür. Kütlelere göre bir kıyas yapılacak olursa:

• Dünya, Ay'ın 81,3 katı,
  • Jüpiter, Dünya'nın 317,46 katı,
  • Satürn, Dünya'nın 95,24 katı,
  • Neptün, Dünya'nın 17,15 katı,
  • Güneş, Dünya'nın 333.000 katı kütleye sahiptir.

Gezegenimizin kütlesi ise sabit değildir. Dünya'nın kütlesinin yıllık değişimiyle ilgili olarak kesin bir kanı bulunmamaktadır. Net olarak bilinen şey, Dünya'nın her yıl, hem kütle kazanıp, hem kütle kaybettiği yönündedir. Dünya'nın kütle kazanmasının açık ara farkla birinci nedeni düşen meteorlardır. Dünya'ya her yıl ortalama 40.000-60.000 ton civarında meteor veya toz halinde gök cisimleri düşmektedir. Bu sayılarda da bir kesinlik bulunmasa da... Örneğin MIT'den bir araştırmacı her yıl Dünya'ya düşen kütlenin 105 ton olduğunu söylerken, Physlink'te yayınlanan bir soru-cevap, bu kütlenin günde 100.000 kilogram olduğunu iddia ediyor. Ancak çoğunluk yılda 40-60 bin ton aralığında hemfikir gibi gözüküyor.

Bir diğer kütle artışı da, gezegenimizin küresel olarak ısınmasından kaynaklanıyor. Küresel ısınma, gezegenimizin toplam enerjisinin artması anlamına geliyor ve yapılan hesaplara göre küresel sıcaklıktaki her 1 derecelik artış, gezegenin 60 ton kadar ağırlaşması anlamına geliyor. Bu, gezegenimizin devasa kütlesi yanında bir hiç gibidir; ancak yine de vardır.

Fakat Dünya sadece kütle kazanmıyor, aynı zamanda ciddi miktarda kaybediyor da. Bu kaybın da en büyük sebebi atmosferden uzaya kaçan hidrojen gazıdır. Hesaplamalara göre uzaya her saniye 3 kilogram hidrojen kaçmaktadır ve bu, yılda yaklaşık 100.000 tonluk kütle kaybına eşittir. Bunun haricinde, uzaya fırlattığımız araçlardan da kütle kaybı olduğu düşünülebilir; ancak bu araçların neredeyse tamamı, nihayetinde yeniden Dünya'ya düşerler, bu yüzden bir kütle kaybından bahsetmek zordur. 1957'deki Sputnik-1'den bu yana uzaya 5000 civarında uydu gönderdik ve şu anda uzayda bulunan uydularımızın kütlesi 6300 ton civarındadır.

Kısaca, gezegenimiz kütle kazanıyor mu, kaybediyor mu, tam emin değiliz. Ancak bir kütle değişimi olduğu kesin ve araştırmacılar daha hassas yöntemlerle bunu tespit etmeyi umuyorlar.

• H. Pickens. Is The Earth Gaining Or Losing Mass?. (02 Şubat 2012). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: Slashdot | Arşiv Bağlantısı
  • A. Holladay. Earth's Weight Gain Isn't Causing Trouble. (02 Mayıs 2001). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: USA Today | Arşiv Bağlantısı
  • C. McDonald. Who, What, Why: Is The Earth Getting Lighter?. (31 Ocak 2012). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: BBC | Arşiv Bağlantısı
  • D. Goldberg. Is The Earth Getting Heavier?. (13 Haziran 2013). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: Gizmodo | Arşiv Bağlantısı
  • The Naked Scientists. Is The Earth Gaining Or Losing Mass?. (19 Aralık 2005). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: The Naked Scientists | Arşiv Bağlantısı
  • ESA. About Space Debris. (21 Şubat 2018). Alındığı Tarih: 09 Eylül 2019. Alındığı Yer: ESA | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 26/09/2020 13:11:09 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1556

“Ahlaklı bir birey, geçmişteki hareketleri ve güdüleri üzerine kafa yorup, bazılarını doğru bulup diğerlerini kınayabilen kişidir.”