Bu yazı, Curiosity isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Tanıştığınız her insanla yüzde 99,9 oranında genetik olarak aynısınız. George Clooney, Donald Trump, Serana Williams, rahatsız edici iş arkadaşınız, Papa. Aslında bu insanların hepsiyle temelde aynısınız, tabii genetikten bahsediyorsak.

Aynadaki İnsan

Yabancı bir ülkede kültür şoku yaşarken ya da sadece ailenizle yemek yerken, bu garip insanlarla kesinlikle alakanızın olmadığını düşündüğünüz anlar olmuştur. Herkes hayatının bir noktasında diğer insanlardan kopuk hissetmiştir. Bu zamanlarda, farklılıklarımızdan çok benzerliklerimiz olduğunu hatırlamak iyi olacaktır.

Genomunuz 3 milyar baz çiftinden, yani DNA olarak bilinen, sarmallı ve birbiriyle eşlenmiş iplikleri meydana getiren genlerdeki küçücük kimyasal ünitelerden oluşur. Bu, herhangi iki insan arasında 2.999 milyar baz çiftinin tıpatıp aynı olduğu anlamına geliyor. Bir başka deyişle, eğer DNA’nızı yazdırırsanız yaklaşık 262.000 sayfa çıkar ama bu sayfalardan yalnızca 500 tanesi diğer insanlardan farklılık gösterir.

Mikroskobun Altında

Peki bu neden böyle? Bunun nedeni genomumuzun büyük bir kısmının bütün hayvan aleminde aynı görevi görmesidir. Eviniz ile Notre Dame Katedrali arasındaki farklılıkları düşünün. İlk bakışta çok farklı gözükebilirler ama birçok ortak noktayı paylaşırlar: Her ikisinin de temelleri, girişleri, pencereleri ve bir çatısı vardır ve bunlar ortak noktaların sadece bir kısmıdır. Bunların aldığı şekil farklılık gösterir ama ikisinin de temel yapı taşları aynıdır. Bu durum, DNA söz konusu olduğunda da değişmiyor. Çoğu genetik yapı taşı, türler arasında aynıdır. İki organizma arasındaki farklar, genomların sadece küçük bir kısmını oluşturur.

Sonuç olarak, köpeğinizle yüzde 94 oranında, kedinizle yüzde 90 oranında genetik olarak aynısınız. İnekler için ise bu oran yüzde 80’dir. Böceklerle bile çarpıcı benzerliklere sahipsiniz. Genom araştırmalarında popüler bir denek olarak kullanılan meyve sineği ile genlerinizin yüzde 60’ını paylaşıyorsunuz ve bu yüzde 60’lık benzerliğe kanser hücrelerinin üçte ikisi de dahil!

İnsanlar arasındaki benzerlikler farklılıklardan çok daha fazladır. Her gün daha fazla bölünmenin yaşandığı bir dünyada, paylaştığımız insanlığımızı hatırlamak önemlidir. Hemen şuracıkta, genlerimizde.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/08/2019 02:15:07 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5252

“Deneyim zorlu bir öğretmendir: Önce sınavı verir, sonra dersi.”
Vernon Sanders Law