Tüm Reklamları Kapat

Gelecekte Sokaklarımızı Genetiği Değiştirilmiş Ağaçlar Aydınlatabilir!

2 dakika
10,607
Tüm Reklamları Kapat

Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar (GDO) sürekli olarak "besin" çerçevesinde değerlendirilip lanetlense de, son asrın en büyük buluşlarından birisi olarak değerlendiriliyor. Çünkü evrim sürecinin uzun ve zahmetli işlemlerini beklemeksizin, genlerle oynayarak canlıları istediğimiz şekillerde manipüle edebileceğiz. Elbette bu etik birçok sorunu doğuruyor olsa da, bunu yapabiliyor olmak bilimin müthiş zaferlerinden birisi olarak görülebilir. Ve yine elbette ki, her bilimsel keşifte olduğu gibi, GDO da iyi niyetli de kullanılabilir, kötü niyetli de... Bu yazımızda, iyi niyetli ve harika örneklerinden birini göreceğiz.

Daha önceden akıllı ve interaktif otoyollar ile isli havayı temizleyen parklar gibi projelerin yaratıcısı Hollandalı tasarımcı Daan Roosegaarde ve ekibi bu defa dikkatlerini biyoaydınlanır (biyolüminesan, kendiliğinden biyolojik olarak ışık saçan) denizanalarına ve bakterilere çevirdiler. Bunların ışık üretici bileşenleriyle bitkileri birleştirerek sokakları geceleri ışıldayan bitkilerle aydınlatmayı hedefliyorlar.

Tüm Reklamları Kapat

Karanlıkta ışıldayan bitki konsepti aslında bir süredir bulunuyor. Cambridge Üniversitesi'nden bir ekip ateş böceklerinin ve Vibrio fischeri türü bakterilerin genlerini değiştirerek ışık üretici enzimleri katlayarak arttırdılar ve bunları genomların içerisine yerleştirmeyi başardılar. Bunlara, BioBricks (biyotuğlalar) adını verdiler. Bir diğer bilimsel kampanya dahilinde elektrik kullanmadan, parıldayan bitkileri kullanma projesi maddi destek almayı başardı. Ağustos 2014'ün başlarındaysa, alglerden üretilecek enerjiyi kullanan sokak lambalarıyla ilgili haberler yapıldı. Bu sokak lambaları, alglerin gündüz fotosentez ile elde ettikleri enerjiyi depolayarak geceleri aydınlatma sağlıyor. Açık bir şekilde, bu konuya olan ilgi yoğun. Roosegaarde, Dezeen dergisine şöyle söylüyor:

Bir denizanası okyanusun derinliklerindeyken kendi ışığını üretir. Bir pile, güneş paneline ya da elektrik faturasına sahip değildir. Bunu tamamen kendiliğinden yapar. Bundan ne öğrenebiliriz?

Bu fikir onu Stony Brook New York Üniversitesi'nden Alexander Krichevsky'e yöneltti. Krichevsky, Bioglow (biyoışıldama) adı altında bir teknoloji şirketi kurmuştu ve otomatik olarak ışık veren (otolüminesan) bitkiler üzerina 2010 yılında PLOS One dergisinde yayımlanan araştırmadan yola çıkarak ticari ürünler üretmeye çalışıyordu. Lusiferaz enzimi çeşitli organizmalarda ışık veren tepkimeleri tetikler. Işık saçan bakterilerin ışık saçma işlemi lux adı verilen bir operon ile sağlanır. Dolayısıyla ekip, bildiğimiz Nicotiana tabacum türü bitkilerden 2 soy hattı üretti ve Photobacterium leiognathi bakterilerinden alınan lux operonunu bunlara aktardı. Sonuç olarak bitkiler lusiferaz enzimini ve onların malzemesi olan lusiferin kimyasalanı üretebiliyordu. 2014'ün başlarında bu ekip, Starlight Avatar (Yıldız Işığı Avatarı) isimli bitkiyi piyasaya sürdüler.

Tüm Reklamları Kapat

Roosegaarde da Krichevsky ile işbirliği yaparak bu bitkilerden bir dizi kullanmak suretiyle biyolüminesan ağaçlar gibi görünebilecek çok daha kapsamlı bir proje üzerinde çalışmaya başladı. Bunu şöyle anlatıyor:

Demek istediğim şu ki, hadi ama, yapmayın... Enerji açısından nötr olan ama aynı zamanda inanılmaz şekilde şairane olacak olan bu yapıları görmek harika olacak.

Genetiği değiştirilmiş organizmalar haricinde Roosegaarde Stüdyosu aynı zamanda genetiğe müdahale etmeyen yöntemler üzerine de bir projeye sahip. Glowing Nature, yani Doğayı Işıldatmak adını verdikleri bu projede ışık saçan mantarlara odaklanıyorlar ve ağaçların üstünü "biyolojik boya" denen bir kimyasalla kaplayarak geceleri ışıldamasını sağlamayı hedefliyorlar.

1. Türev İçerik Kaynağı: IFLS | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 02/03/2024 00:40:53 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2597

Pediatri
Nötron Yıldızı
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?

Ç. M. Bakırcı. Gelecekte Sokaklarımızı Genetiği Değiştirilmiş Ağaçlar Aydınlatabilir!. (24 Ağustos 2014). Alındığı Tarih: 2 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/2597
Bakırcı, Ç. M. (2014, August 24). Gelecekte Sokaklarımızı Genetiği Değiştirilmiş Ağaçlar Aydınlatabilir!. Evrim Ağacı. Retrieved March 02, 2024. from https://evrimagaci.org/s/2597
Ç. M. Bakırcı. “Gelecekte Sokaklarımızı Genetiği Değiştirilmiş Ağaçlar Aydınlatabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, 24 Aug. 2014, https://evrimagaci.org/s/2597.
Bakırcı, Çağrı Mert. “Gelecekte Sokaklarımızı Genetiği Değiştirilmiş Ağaçlar Aydınlatabilir!.” Edited by Çağrı Mert Bakırcı. Evrim Ağacı, August 24, 2014. https://evrimagaci.org/s/2597.