Evrim Ağacı

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Beyindeki aktivite hızı gece daha fazladır. Aslında mantıken düşününce gündüz vücudumuzun yaptığı hareketler, karmaşık hesaplama gerektiren faaliyetlerimiz, görevlerimiz ve her türlü diğer etkileşimler, yatakta yatarken beynimizin harcayacağından çok daha güç kullandığımızı düşündürebilir. Ancak bilim tam tersinin doğru olduğunu göstermektedir. Ne zaman ki kendinizi dinlenmeye alırsanız işte o zaman beyniniz gerçekten çalışmaya başlar. Bilim insanları bunun neden böyle olduğunu tam olarak bilmese de ilginç rüyalar görmenize neden olan beyninizin başka bir zaman bu kadar yorulmadığını söylüyor.

Bu yoğun aktivitenin nedeni, çok büyük bir ihtimalle, beynin gün boyunca edinilen bilgileri düzenlemeye çalışması, hafızanın düzenlenmesi ve genel olarak organın iç dinamiklerini denetlemesidir. Yani beyinlerimiz, bizler uykudayken aktive olarak gün boyunca edinilen karmaşık verileri düzenler. Öyle ki, az uyku uyuyan bireylerde sıklıkla psikolojik ve psikiyatrik sorunlar, erken yaşlılık sorunları, vb. görülmektedir. Örneğin, uykusuz geçen dönemlerde hafıza çok daha zayıf çalışır, sıklıkla öğrenilenler unutulur, anılar kolay kolay hafızada yer edemez, beyin gün içerisinde dikkatini toplayamaz.

Hatta evrimsel biyologlar, uykunun var olmasının tek sebebinin bu düzenleme faaliyetinin gerekliliği olduğunu düşünmektedirler. Aslında etraflıca düşünüldüğünde, evrimin yönelebilme ihtimali olan birçok farklı olasılık bulunmaktadır ve bu olasılıklardan bazıları "uyku" kavramına gerek duymamaktadır. Ancak türümüzün evrimsel süreç içerisinde etkisi altında kaldığı seçilim baskısı, uyumayı gerektirmeyecek "daha üstün" sayılabilecek bir forma evrimleşebilmeyi mümkün kılmamıştır. Bunun yerine daha basit ve masrafsız (ancak daha riskli) bir çözüm olan uykuya geçerek, vahşi doğada ölüm tehdidini arttırıyor olmasına rağmen tüm vücudu saatlerce pasif hale geçirmeyi göze almıştır. Bu da, evrimsel süreçlere etki eden faktörlerin ne kadar karmaşık olduğunu ve dolayısıyla hiçbir özelliğin evrimsel olarak tek bir açıdan ele alınmaması gerektiğini göstermektedir.

• SceinceDaily. Human Brain Still Awake, Even During Deep Sleep. (28 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 28 Temmuz 2020. Alındığı Yer: SceinceDaily | Arşiv Bağlantısı
  • Brain basics. Brain Basics: Understanding Sleep. (28 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 28 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Brain basics | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 18/09/2020 18:09:54 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/925

“Beş duyuyla donanmış olan insanlık, kendisi etrafındaki evreni keşfetme yolculuğuna çıkmıştır. Bu yolculuğun adı, bilimdir.”
Edwin Hubble