Fas'taki Kaya Oluşumları Dünya'nın En Yırtıcı Hayvan Fosillerini Barındırıyor!

Kem Kem Grubu olarak bilinen Fas'taki kaya oluşumları bu bölgenin bir zamanlar yırtıcı cenneti olduğunu gösteriyor.
Eurekalert
Yazar Kate Daniell Ayşegül Şenyiğit Özdil Editör Ayşegül Şenyiğit Özdil

100 milyon yıl önce, uçan sürüngenler ve timsah benzeri avcılar da dahil olmak üzere vahşi yırtıcılar, Sahra çölünü dünyanın en tehlikeli yeri haline getirdi. Bu görüş, Fas'ın güneydoğusunda bulunan ve Kem Kem Grubu olarak bilinen Kretase kaya oluşumlarından elde edilen yaklaşık 100 yıllık omurgalı fosilinin derin çaplı incelemesini yayımlayan uluslararası bir araştırmacı ekibine ait.

ZooKeys dergisinde yayınlanan inceleme, Detroit Mercy Üniversitesi Biyoloji bölümünde Yardımcı Doçent ve Portsmouth Üniversitesinde misafir araştırmacı olan başyazar Dr. Nizar Ibrahim'e göre Afrika'nın dinozor çağına bir pencere açıyor.

Yaklaşık 100 milyon yıl önce, bölge birçok farklı su ve karasal hayvan türü ile dolu geniş bir nehir sistemine ev sahipliği yaptı. Kem Kem Grubundan elde edilen fosillere, birçok uçan sürüngen ve timsah benzeri avcının yanı sıra 8 metreden fazla devasa çeneleri ve 20 santimetreye varan uzunluktaki tırtıklı dişleriyle kılıç dişli Carcharodontosaurus ve yaklaşık 8 metre uzunluğunda, boyutuna göre uzun ve aşırı derecede ince arka bacaklarıyla yırtıcı kuş ailesinin bir üyesi olan Deltadromeus gibi şimdiye kadar bilinen en büyük 3 yırtıcı dinozor da dahildir. Dr. Ibrahim şöyle diyor:

Burası muhtemelen gezegenimizin tarihindeki en tehlikeli yerdi, bir zaman yolcusunun bile fazla dayanamayacağı bir yer.

Portsmouth Üniversitesinden ortak yazar Profesör David Martill'e göre, yırtıcıların çoğu bol miktarda balığa muhtaçtı. Martill şöyle söylüyor:

Burası dev sölekant ve akciğerli balıklar dahil olmak üzere kocaman balıklarla doluydu. Örneğin sölekant, bugünün sölekantından muhtemelen dört, hatta beş kat daha büyüktü. Dikenli tel sarılmış hançerler gibi parlak ve korkutucu dişlere sahip Onchopristis denilen devasa bir tatlı su testere köpek balığı vardı.

Paris Doğa Tarihi Müzesinin yanı sıra, Detroit, Chicago, Montana, Portsmouth (Birleşik Krallık), Leicester (Birleşik Krallık), Casablanca (Fas) ve McGill (Kanada) Üniversitelerinden araştırmacılar önceden Kem Kem yatakları olarak bilinen fosil bakımından zengin dik kayaların ayrıntılı ve tamamı resimli tarifini ortaya koymuşlardır.

Araştırmacılar şimdi bu Gara Sbaa ve Douira oluşumundan oluşan tortul grubunu Kem Kem Grubu olarak tanımlamaktalar. Dr. Ibrahim, doktora tezinde yer alan devasa veri kümelerini ve fosil görüntülerini bir araya getirmek için çeşitli kıtalardaki Kem Kem koleksiyonlarını görmeye gitti.

Afrika'nın kadim geçmişine ışık tutmanın önemli olduğunu söyleyen Profesör Martill, bunun, ünlü Alman paleontolog Ernst Freiherr Stromer von Reichenbach'ın 1936'daki son büyük eserini yayınlamasından bu yana, Sahra'daki omurgalı fosilleri ile ilgili yapılan son yüzyıldaki en kapsamlı çalışma olduğunu söylüyor.

1. Çeviri Kaynağı: EurekAlert | Arşiv Bağlantısı