Evrimsel Genetik Araştırmaları, Pangolinler ve Etçillerin Yakın Akrabalığını Ortaya Koyuyor!

Pangolin
National Geographic
 BarışDallı 2. Yazar Barış Dallı
2 dakika
1,946 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 7 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Kimi zaman "pullu karıncayiyen" olarak bilinen "pangolin" isimli memeli hayvanların evrimsel süreçteki en yakın akrabaları, uzun bir süre boyunca tespit edilememiş, Evrim Ağacı üzerinde sürekli farklı noktalara konulmuşlardı.

Günümüzde sadece Afrika ve Asya'daki tropikal bölgelerde yaşayan ve gerektiği zaman yuvarlanarak top şeklini alıp, avcılarından saklanan bu canlılar, fiziksel benzerliklerinden ötürü uzun bir süre Xenarthra süpertakımına, yani karıncayiyenler, tembelhayvanlar ve çok benzer fiziksel özellikler taşıyan armadillolar ile aynı gruba dahil edilmişlerdi.

Pangolin

Kimi paleontolog tarafından ise soyu tükenmiş bir kemirgen-benzeri hayvan takımı olan Cimolesta takımına dahil etmişlerdi. Ancak evrimsel biyoloji dahilinde yapılan popülasyon genetiği çalışmaları, bu belirsizliği ortadan tamamen kaldırdı.

Armadillo

Aşağıdaki görseldeki nükleotit dizilimine bakacak olursanız, gözününe ilk çarpacak olan orta sıralardaki silinme tipi mutasyonlar ve bunları paylaşan hayvanlardır:

Science ve BMC Evolutionary Biology dergilerinde yayımlanan iki farklı makale, pangolinleri ve bazı diğer hayvanları evrimsel biyoloji açısından inceleyerek, genlerini diziledi ve kıyasladı. Sonuçlar, oldukça çarpıcıydı: pangolinler, fiziksel benzerliklerinin aksine armadillolar ile değil, etçiller (Carnivora) ile daha yakın akrabaydı. İnceleyecek olursanız pangolinlerin, Afrika misk kedisi, aslanlar, benekli sırtlanlar, kızıl tilki, denizaslanları ve çizgili kutupkedisi ile ortak silinme tipi mutasyonlar paylaştığını; ancak bunların, Xenarthra süpertakımından olan tembelhayvanlar gibi canlılarda bulunmadığını görebilirsiniz. Dolayısıyla, birebir aynı mutasyonların iki farklı canlı grubunda birebir aynı noktalarda bulunması imkansıza yakın olduğu için, bu mutasyonları paylaşan canlıları yakın akraba ilan etmek çok mantıklı ve isabetli bir hareket olacaktır.

Aynı zamanda, dizinin sol tarafındaki 4 aminoasit uzunluğundaki benzerlik de, bu fikri birebir desteklemektedir. Uzun lafın kısası, pangolinler, eskiden sanılanın aksine armadillolar veya tembelhayvanlarla aynı grupta değildirler ve Laurasiatheria adı verilen ve kır farelerini, kirpileri, (artık) pangolinleri, yarasaları, balinaları, birçok toynaklı memeliyi ve karnivorları içeren süpertakım içerisindedirler. Bu süpertakım içerisinde pangolinlerin en yakın akrabası ise etçil hayvanlardır (kedigiller ve benzerleri ile köpekgiller ile benzerleri).

Bu yukarıdaki görsel, tüm bu anlattıklarımızı özetlemekte ve aynı zamanda, retrotranspozonlar ile yukarıdaki savları test ederek doğrulamaktadır. Böylelikle Evrim Ağacı'nın dallarından biri daha, evrimsel biyoloji ve genetik sayesinde netleşmiştir.

Tüm bunlar, bizlere evrimsel biyoloji ile ilgili net bir gerçeği gösteriyor: Fiziksel görünüm benzerliği veya farklılığı, akrabalık ilişkisinin doğrudan bir göstergesi değildir. Kimi zaman size fiziksel olarak çok benzeyen birisini görebilirsiniz; ancak bu, onunla yakın akraba olduğunuz anlamına gelmez. Benzer şekilde, pangolinlerin armadillolar ile olan benzerliği, onları evrimsel açıdan akraba yapmaya yetmemektedir. Genetik analizler ise, iki canlı grubunun evrimsel süreçte nasıl ve ne zaman ayrıldığını, evrimsel akrabalık ilişkisini net bir şekilde görmektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 20/10/2021 17:44:00 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1809