Evrimsel Biyoloji, İklim Değişiminden Kurtulabilecek Hayvanları Tespit Etmemizi Sağlayabilir!

Üç iğneli dikenli balık
Flickr
Yazar McGill University Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
453 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 3 ay öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Evrimsel ekologlar arasında popüler bir çalışma konusu olan üç iğneli diken balığı, farklı şekilleri, boyutları ve davranışları ile bilinir. Hem denizlerde hem de tatlı suda ve çok çeşitli sıcaklıklarda yaşayabilirler. Ama bu türün bu kadar esnek olmasını sağlayan nedir?

Adaptasyonların genetik temelini, örneğin tatlı suya veya iklim değişikliğine yanıt olarak tanımlamak zor olabilir. McGill Üniversitesi'nde biyoçeşitlilik doktora adayı olan Alan Garcia-Elfring şöyle anlatıyor:

Darwin'in doğal seçilimle evrim fikrinin modern versiyonu, hayatta kalmayı ve üremeyi destekleyen genlere sahip organizmaların, akranlarından daha fazla yavru bırakma eğiliminde olacağını ve genlerin nesiller boyunca frekansta artmasına neden olacağını öne sürüyor. Bunun bir sonucu olarak popülasyonlar, zaman içinde çevrelerine adapte olmuş veya daha uygun hale gelmiştir. Bununla birlikte, bu süreç tipik olarak geçmişte uzun süredir mevcut ortamlarına adapte olan popülasyonlarda geriye dönük olarak incelenmiştir. Bu, olayların sırasını, örneğin hangi özelliklerin en önemli olduğunu ve ne zaman adaptasyonlarına yol açtığını anlamayı zorlaştırabilir.

Gerçek Zamanlı Olarak Doğal Seçilim

Doğal seçilimi incelemek için araştırmacılar, genom dizilimini kullanarak, çevrelerindeki mevsimsel değişikliklerden önce ve sonra 6 ayrı üç iğneli diken balığı popülasyonunu yakından takip ettiler. Kıyı Kaliforniya boyunca farklı haliçlerde bulunan üç iğneli diken balığı gerçek zamanlı olarak doğal seçilimi incelemek için nadir bir fırsat sağlar. Islak kışlar ve kurak yazlar tarafından yönlendirilen mevsimsel değişiklikler, habitat yapısında ve tatlı suya karşı tuz dengesinde keskin değişimlere neden olur ve sadece bu hızlı değişiklikleri tolere edebilen balıklar bir sonraki mevsimde hayatta kalır.

Dikkat çekici bir şekilde, araştırmacılar, uzun süredir kurulmuş tatlı su ve tuzlu su popülasyonları arasında bulunan farklılıkları yansıtan habitattaki mevsimsel değişimlerden kaynaklanan genetik değişikliklerin kanıtlarını keşfettiler. Alan Garcia-Elfring şöyle diyor:

Bu genetik değişiklikler, tek bir mevsim boyunca bağımsız popülasyonlarda meydana geldi ve doğal seçilimin etkilerinin ne kadar hızlı tespit edilebileceğini gösterdi. Bu bulgular önemlidir, çünkü geçmişte evrimleşen genetik farklılıkları, popülasyonların gelecekte iklim değişikliği gibi çevresel stres kaynaklarına nasıl uyum sağlayabileceğini tahmin etmenin bir yolu olarak kullanabileceğimizi öne sürüyorlar.

Araştırma, doğal seçilimin nasıl işlediğine dair daha iyi bir anlayış elde etmek için haliçler gibi dinamik ortamlarda türlerin incelenmesinin önemini vurgulamaktadır. Daha ileri araştırmalarda, gözlemlenen genetik kaymaların yıldan yıla ortaya çıkıp çıkmadığını test ederek ne kadar tekrarlanabilir olduğunu araştırmayı planlıyorlar. Bunu yapmak, bu popülasyonların evrimsel geleceğini güvenilir bir şekilde tahmin etme yeteneklerini gösterecektir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/10/2021 10:34:40 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/10603